Vaikai/šeima

Užduotis su klaidomis aštuntokams rengė geriausi atrinkti mokytojai?

Išaiškėjus matematikos standartizuoto testo aštuntokams klaidoms, Nacionalinis egzaminų centras žada keisti jų kūrimo sistemą. Iki šiol testus ruošdavo daugiausia iš geriausiai pasirodžiusių užduočių rengėjų atrinkti mokytojai. Vis dėlto nors susitelkti į testų rezultatus egzaminų centras nepataria, juos laiko kaip daugelio šalių išmėgintą gerą įrankį kiekvienam vaikui pasimatuoti gebėjimus.

Keturių Vilniaus universiteto matematikų darbo grupei nepavyko išspręsti aštuntokams skirto uždavinio, nes jo užduotis buvo klaidinga: pavaizduotas pagal matematikos dėsnius neegzistuojantis trikampis. Iš 35 testo uždavinių net 19 formuluočių buvo klaidingos, suformuluotos nekorektiškai, neatidžiai. Prieš sodinant mokinius spręsti užduočių, jos nebuvo tinkamai patikrintos.

„Užduočių rengimui vykdomi viešieji konkursai, nėra taip, kad specialistai ateina iš gatvės, – aiškino Nacionalinio egzaminų centro direktorė Saulė Vingelienė. – Konkurse gali dalyvauti visi, kurie yra gudrūs ir atitinka kvalifikacinius reikalavimus. Dabar atrankos sistema keisis, užduočių rengimas bus kitame lygyje.“

Paprastai, parengus užduotis, skiriama laiko redagavimui, recenzavimui, šįkart šių žingsnių nebuvo. Iš paruoštų užduočių atrinktos geriausios, atliktas vienas greitas redagavimas. „Dėl to trikampis ir praslydo nepastebėtas“, – paaiškino S. Vingelienė.

Testus, pasak Egzaminų centro vadovės, rengė daugiausia mokytojai. Vyko projektas, kurio metu buvo mokoma sudaryti testų užduotis, geriausi mokytojai atrinkti ir pakviesti jas paruošti. S. Vingelienė linkusi manyti, kad sugalvoti užduotis be klaidų sutrukdė ne tiek jų rengėjų skubėjimas ar nekompetencija, kiek patirties ruošiant modernesnes užduotis trūkumas. Tiesa, pernai buvo kilę diskusijų apie viešojo konkurso sąlygas, kurios yra tokios, kad juose dalyvauti kasmet gali tie patys asmenys. Jų asmens duomenys įslaptinti, todėl naujiems dalyviams nėra galimybių atitikti reikalavimų: savo komandoje turėti bent vieną specialistą, kuris jau yra rengęs tokių užduočių.

Standartizuoti testai, kuriais tikrinami mokinių akademiniai pasiekimai, parengti ir vykdomi laikantis sutartų kriterijų: visiems duodamos vienodos užduotys, sudaromos tos pačios atlikimo sąlygos, o vertinama laikantis tų pačių normų. Testai kuriami remiantis standartizuotomis programomis.

Šiuo metu jau yra skaitymo, rašymo, matematikos ir pasaulio pažinimo standartizuoti testai 4 klasei ir skaitymo, rašymo, matematikos bei gamtos mokslų (integruota: biologija, chemija, fizika) ir socialinių mokslų (integruota: geografija, istorija, pilietinis ugdymas) standartizuoti testai 8 klasei.

Daugelis mokyklų jau yra aptarusios standartizuotų testų rezultatus, pakalbėjusios apie vaikų pasiekimus su tėvais. Tiesa, testai sprendžiami ne visose mokyklose: 2013 metais tik dvi savivaldybės pasiryžo visų savo mokyklose besimokančių ketvirtų ir aštuntų klasių mokinių pasiekimus įvertinti panaudojant standartizuotus testus, 2014 metais paraiškas pateikė dvidešimt trys, o 2015 – keturiasdešimt dvi.

Nacionalinio egzaminų centro direktorė S. Vingelienė įsitikinusi, kad blogiausia yra susitelkti į testų rezultatus. Iš tiesų jie yra tik patikrinimas, įrankis nustatyti pagrindinius moksleivių gebėjimus, kuriais galima remtis mokantis toliau. „Mokykla yra testo savininkė, rezultatus gauna vaikas, klasė, mokytojai kartu su tėvais gali spręsti, ką daryti toliau. Dauguma šalių turi tokius įrankius, juk įvertinimai skirtingose mokyklose nėra lygus, dešimtukas vienoje gali labai skirtis nuo dešimtuko kitoje. O jei vaikas pasilygina savo rezultatus su visos šalies, žino, ką jis sugeba, kur reikėtų pasistengti“, – sakė S. Vingelienė.

Šiuo metu vyksta dešimtokų atliktų pasiekimų patikrinimo testų vertinimai, kol kas niekas esą jokių klaidų užduotyse nepastebėjo.

Vis dėlto ketinama peržiūrėti abiturientams parengtas užduotis, kurioms ruošti taip pas skelbiami atviri konkursai. Paprastai brandos egzaminų užduotis parašo ekspertai, vienas iš jų būna mokslininkas, kitas – mokytojas. Dabar svarstoma juos griežčiau kontroliuoti.

Švietimo ir mokslo ministerija po kilusios diskusijų audros dėl netinkamai suformuluotų matematikos testo užduočių įpareigojo Nacionalinį egzaminų centrą iki liepos vidurio paruošti standartizuotų testų rengimo, recenzavimo ir vertinimo reglamentą. Dabar testai turėtų būti recenzuojami, kaip tai daroma su valstybinių ir pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimų egzaminų užduotimis. Visus testus papildomai peržiūrės mokslininkai ir mokytojai.

Informacijos šaltinis:

atsisiųsti

Susijusios naujienos

Palikti komentarą

Palikti komentarą

Jūsų el. pašto adresas nebus skelbiamas.