APŽVALGOS, Patarimai/rekomendacijos, Priėmimas į darželius, Straipsniai apie vaikų ugdymo įstaigas, Vaikai/šeima, Vilnius

Tarp lauko ir tradicinio darželio: pusiau lauko vaikų darželis „Atradimų skrynia“

Lietuvoje vaikų darželiai tradiciškai savo ugdomąsias veiklas vykdo patalpose, o laukui skiriamas  nepagrindinis dėmesys. Lauke praleidžiama daugiau laiko vasarą ar atėjus geresniam orui. Reikia paminėti, kad šiuose darželiuose lauke vaikai žaidžia laisvai, auklėtojų ugdomosios veiklos nėra inicijuojamos. Tokiems darželiams dėl įvairių priežasčių laukas nėra prioritetas.  Tuo tarpu vis dar negausiuose lauko darželiuose be iš imties prioritetas teikiamas laukui, kuriame darželio darbuotojai su savo ugdytiniais beveik visą laiką praleidžia lauke. Lauko sąlygomis vykdoma veikla, valgoma, miegama ir atliekami kiti su buitimi susiję reikalai. 

Tuo tarpu pusiau lauko darželis – Lietuvoje dėl įvairių priežasčių nėra pakankamai sulaukęs dėmesio. Iš pirmo žvilgsnio toks darželis galbūt gali pasirodyti panašus į tradicinį, o tuo pačiu ir į lauko darželį, tačiau jis nepriklauso nei vienai iš minėtų darželio kategorijų. Sumanymas steigti pusiau lauko darželį gimė gana netikėtai. Nuolat vykdomos inicijuotos ugdomosios pedagogų veiklos lauke ir jų poveikis vaikų emocinei savijautai vertė susimąstyti apie tokio darželio steigimo idėją. Pastebėta, kad vaikai augdami gamtoje, mokindamiesi ją pamilti, saugoti, džiaugtis jos teikiamomis gėrybėmis auga kūrybiškesni, laisvesni, sveikesni, laimingesni, atsipalaidavę. Ne paslaptis, kad gana daug laiko vaikai praleidžia namuose ar kažkur uždarose patalpose, ypač prastu oru, o pusiau lauko darželyje blogo oro nėra. Balos, lietus, purvas, drėgni paviršiai – tikras džiaugsmas. Vaikai šokinėdami po balas, matuodami jų gylį, gaudydami lietaus lašus spinduliuoja džiaugsmu, gera emocija. Lauko aplinkoje mokomasi išgirsti, įsiklausyti į juos supančią gamtą. Bėgiodami, šaukdami vaikai atsipalaiduoja, nepavargsta, tačiau, viduje, šiuo atžvilgiu, nuo didelio triukšmo jaučiamas nuovargis, susierzinimas. Tačiau darželio namai vaikus saugo nuo didelių audrų, žvarbaus vėjo, kandančio šalčio, stiprių liūčių. Darželio vidus – tai tarsi antri namai. Į veiklos centrus suskirstytos erdvės ugdo vaikų kompetencijas. Pati aplinka primena namus. Čia gera užeiti, leisti laiką, bendrauti su draugais. Aplinka kviečia kurti, priimti iššūkius. Nuolat būnant lauke, vaikai pasiilgsta ir vidaus. Žiemos metu, vaikams šąla rankas, todėl dalį ugdomųjų veiklų keliama į vidų, o į lauką vaikai bėga gaudyti snaiges, ragauti varveklių, su rogutėmis lėkti nuo kalnų ir dar daug atliekama smagių dalykų…

Vasaros pabaigoje buvo atliekamas tyrimas kaip pusiau lauko darželį „Atradimų skrynia“ vertina jį lankančių tėvų vaikai ir jame dirbantys pedagogai. Apklausti buvo minėto darželio Lazdynų filialo tėvai bei pedagogai. Šiame straipsnyje yra pasidalinama gerąją darželio patirtimi, įvairiomis įžvalgomis ir supažindinama su atlikto tyrimo rezultatais. 

Kas yra pusiau lauko darželis?

Vaikų draželis tradiciškai apibrėžiamas kaip valstybinė ar privati ugdymo įstaiga, skirta vaikams nuo dviejų iki šešerių-septynerių metų. Lietuvoje daugiausiai veikia dviejų tipų vaikų darželiai: tai darželiai, kurie ugdomąsias veiklas inicijuoja patalpose ir lauko darželiai. Lauko darželis – ugdymo įstaiga, kur vaikai iki šešerių-septynerių metų beveik visą savo laiką aktyviai leidžia lauke. Tokie darželiai įsikūrę gamtos apsuptyje ir neįsivaizduojami be gryno oro. Tuo tarpu kiti darželiai gali net neturėti didelės lauko erdvės, yra tokių, kurie iš vis neturi kiemo. Vilniuje darželių pasirinkimas yra didelis ir tėvai ieško savo vaikams paties geriausio ir priimtiniausio varianto.

Kokia veiklos specifika pasižymi pusiau lauko vaikų darželis? Tai yra tarpinis variantas tarp tradicinio ir lauko darželio. Pirmiausia darželis veikia stengdamasis savo laiką, ypač žiemos metu, paskirstyti po lygiai (50 proc.) tiek lauke, tiek patalpose. Pavasarėjant ir iki vėlyvo rudens vaikai didžią laiko dalį praleidžia lauke. Patalpose tik valgoma ir kai kurie vaikai miega. Šis darželis neįsivaizduojamas be didelio kiemo, daug medžių, žalumos ar net gali būti įsikūręs pamiškėje. Tai padeda vaikams geriau pažinti gamtą, matyti lauko teikiamus privalumus. Dar didesnes galimybes suteikia už darželio ribų šalia esantis miškas ar upė su įspūdingu laukinės gamtos kraštovaizdžiu. Tai suteikia galimybes vaikams prisijaukinti gamtą, pajausi natūralumą. Tam pasitarnauja ir pusiau lauko darželyje „Atradimų skrynia” veikloms naudojamos natūralios medžiagos, pirmenybe teikiant medžiui, akmeniui, žemei, žolei, gėlei. Su vyresniais vaikais ne rečiau kaip kartą savaitėje keliaujama į žygius, jų metu atliekamos įvairios ugdomosios veiklos. Iš įvairių pagalių rastų miške galima pastatyti pilį, tvirtovę, užuovėją. Rastus akmenukus vaikai skaičiuoja, žemėje raižo raides, tyrinėja gamtą, bando pažinti išgirsti, užuosti gėles, paukščius, įvairius gyvius. Kieme įkurtuose edukaciniuose centruose lavinama stambioji motorika, užsiimama kūrybinėmis veiklomis. Žaisdami vaikai mokosi skaičiuoti, rašyti, komandiškai atlikti pavestą užduotį. Auklėtojos kuria daug įvairių ugdomųjų žaidimų, kuriuose vaikai būna labai įsitraukę. Kita stiprioji pusė – netradicinė aplinka, žaislai, kurių vaikai neras savo namuose. Provokuojanti aplinka, kūrybiški darželio darbuotojai sudaro galimybes vaiką sudominti, jam atsiskleisti ir tinkamai įveikti pasitaikančius iššūkius. 

Pusiau lauko darželyje privalumų turi ir vaikų buvimas patalpose. Priešingai nei lauko darželyje vaikai iš karto susidurdami su lauko sąlygomis nepatiria didelio streso ar išbandymo ugdymą pritaikius viduje. Patalpos vaikams primena mažiau iššūkių reikalaujančią erdvę. Praktika parodė – darželinuko vienodas laiko praleidimas lauke ir patalpose – civilizacija (patalpos) ir lauko sąlygos (laukas) – įneša harmoniją jo elgesyje. Panašiai galima kalbėti apie vaikų atliekamas veiklas: dažnai patalpose dėl esamos aplinkos specifiškumo ir teikiamų galimybių jos vienokios, o lauko sąlygomis – dar kitokio pobūdžio. Nekyla abejonių, kad darželyje įgyjamas ritmas, įvaldomi įgūdžiai, veiklų atlikimas patalpose ir lauke prisideda prie sveikos, kūrybingos vaiko asmenybės ugdymo nuo mažens. Kitas dalykas, tokiose sąlygose augančiam vaikui iškeliavus į mokyklą nėra patiriamas toks didelis stresas. Jis ne taip pavargsta, nėra taip sudėtinga didžiąją dienos dalį praleisti viduje. Be didelių iššūkių gali susikoncentruoti ir įsitraukti į pamokas bei mokyklinę rutiną.

 

Ką apie pusiau lauko darželį kalba vaikų tėvai ir darželio pedagogai?

Tėvų vaikai apie pusiau lauko darželį pirmiausiai sužinojo facbook paskyroje „mamų forume“ ir internetinėje erdvėje, kur buvo pateikta informacija apie įvairius sostinės darželius. Ieškota „kažko neįprasto“, „netradicinio darželio“. Dėmesį patraukė prie vieno darželio pridėtas užrašas: „Pusiau lauko darželis“. Po apsilankymo darželyje nuspręsta savo vaiką patikėti „Atradimų skryniai“. Netrukus pasitvirtino išankstiniai lūkesčiai. Vaikas pradėjęs lankyti darželį lengvai adaptavosi, noriai keliaują pas auklėtojas, ne visada nori iš darželio vykti namo. „Puiki aplinka, kurioje vaikas gali tobulėti ir atrasti save. Kasdien vis kitokios įdomios veiklos“, „kiekvienas vaikas ras sau veiklos, nėra ribojama vaikų laisvė. Daug laiko vaikai praleidžia kieme, gryname ore“.Besąlygiškas kūrybingumas (visi darbeliai ir užduotys vaikams yra wow, viskas ryšyje su gamta ir galimybe reikštis vaikiškai fantazijai)“. „Ši kelionė buvo kupina daug nuostabaus vaikiško juoko, gaivaus miško kvapo, akmenukų kišenėse, dažų ant veido ir begalinės šypsenos veide. Esate darželis su gražia mintimi, didžiulia širdimi ir dvasia“. Šios ir panašios mintys dominuoja atliktoje tėvų apklausoje. 

Dalis tėvų pripažino, kad jų vaikai lankė valstybinius darželius, tačiau juos dažnai kamavo ligos. Pasirinkus pusiau lauko darželį situacija žymiai pagerėjusi. Tėvams patinka ne tik vaikų reguliariai praleidžiamas laikas lauke, tačiau ir jauki namus primenanti darželio aplinka: didelis jo kiemas, logiškai išplanuotos veiklų erdvės, žali augalai, natūralios medžiagos, skirtoms veikloms, ir iš natūralių medžiagų pagaminti žaislai. Tėvams imponuoja darželyje vykdomos veiklos, už darželio teritorijos rengiami reguliarūs žygiai, nuolat švenčiamos šventės, minėjimai, kuomet puikiai išnaudojama laukinė gamta ir jos teikiamos gėrybės. „Įskiepyta begalinė meilė gamtai (nuo kankorėžio iki mažiausio skruzdėliuko)“. 

Tėvai gražiai atsiliepia ir apie darželio auklėtojas, kurios siekia sukurti su vaiku artimą ryšį. Pedagogai „motyvuoja vaikus veiklai, atjaučia vaiką, kai jam būna „bloga diena“, „kūrybingi veiklose, išmanantys vaiko raidos tarpsnius pagal amžių ir galintys vaikui tuo metu padėti įveikti jo amžiaus krizes, suprasti savo jausmus, ir tuo pačiu skatinantys juos atpažinti: kodėl aš liūdžiu, kodėl man sunku, kas mane suerzino ir kaip galiu nusiraminti“. „Galimybė būti savimi ne pagal standartinį vadovėlį, o pagal vaiko asmenybę (unikalumas – kiekvieno iš mūsų stiprybė)“. „Nuostabios auklėtojos ir direktorė, kurios sukuria šiltą ir jaukią darželio atmosferą“. Šie dalykai tėvams „sukuria saugumo ir ramybės jausmą“. Užsimezgęs auklėtojų ir vaikų abipusis ryšys, tėvų supratimu, padeda vaikams greičiau adaptuotis, jie dažniausiai noriai eina į darželį. „Tai pats svarbiausias jausmas tėvams. Tikėti ir pasitikėti“.

 „Atradimų skrynios“ būsimieji darbuotojai apie pusiau lauko darželį pirmą kartą sužinojo iš darbo paieškos svetainės ieškant darbo. Žinia apie tokio tipo darželį jiems buvo kiek netikėta, nes daugiausiai buvo girdėję apie įprastus ir lauko darželius. Kandidatų apsisprendimą dirbti minėtame darželyje lėmė daug jo stiprių pusių, tarp jų –laukui teikiamas išskirtinis dėmesys. Vyraujantys darbuotojų atsakymai: „Patinka veiklos lauke, patinka žaisti ir būti lauke su vaikais, todėl labai tinka toks darželio tipas“. „Sutikau dirbti lauko darželyje, nes norėjau išbandyti naują profesiją, mėgstu leisti laiką gryname ore, taip pat patiko darželio atmosfera, darbuotojai ir vaikai“. Darbuotojų teigimu, vaikai lauke yra aktyvesni, turi daugiau erdvės žaidimams, veikloms, aplinkos tyrinėjimui. Jiems netrūksta asmeninės erdvės, turi daugiau laisvės įvairiems žaidimams. Būnantys daugiau lauke vaikai yra sveikesni, stipresni, judresni. 

Pusiau lauko darželyje ypatingas pedagogų vaidmuo. Apklausos metu išskirtos šios vaikus ugdančių darbuotojų savybės: rūpestingumas, kantrumas, pozityvumas, geranoriškumas, komunikabilumas, mokėjimas išklausyti, kūrybiškumas, turėjimas fantazijos, noras kurti veiklas tiek lauke, tiek patalpoje. Pusiau darželio pedagogas – myli gamtą ir mielai leidžia laiką kartu su vaikais, dalijasi savo žiniomis su mažaisiais, o taip pat mėgsta mokytis ir tyrinėti kartu su jais. 

Auklėtojai ir jų asistentai pusiau lauko darželį lankančiuose vaikuose pastebėjo teigiamus pokyčius. Tokie vaikai sveikesni, judresni, labiau aktyvūs, lengviau įsitraukiantys į žaidimus (jų neriboja grupės patalpa, sienos). Jų auklėtiniai ėmė daugiau žaisti su kitos grupės vaikais kartu, mokytis drauge, leisti laiką. Tai sudarė galimybes mažųjų grupei, matant pavyzdžius, mokytis iš vyresniųjų vaikų. Lauke vaikai daugiau įgijo fantazijos, ėmė patys kurti žaidimus, naudojo įvairias pagalbines medžiagas, pasidarė jautresni aplinkai, gamtai. Vaikai tampo sąmoningesni, labiau suprantantys savo veiksmų pasekmes. Pastebėtas didesnis bendravimas ir bendradarbiavimas (daugiausia žaidimo pavidalu) su kitais vaikais, įgyta daugiau teigiamų emocijų.  

Vaikų įgyjama patirtis, išgyvenamos emocijos turi didelės įtakos darbuotojų pasirinkimui pirmiausia lauke organizuoti ugdymą. Apklausos metu darbuotojos pripažino lauko prioritetą pasirenkant vietą veikloms vykdyti: „Veiklas mielai renkuosi lauke, ten smagiau ir įdomiau“; „veiklas daryti maloniau lauke, nes būnant gryname ore, vaikams yra daugiau vietos, todėl nesijaučia „susispaudimo“. Pagaliau – „vaikai lauke būna ramesni“. Tai leidžia pasiekti optimalių rezultatų. 

Straipsnio pabaigoje galima daryti šias išvadas: pusiau laiko darželis išskirtinį dėmesį skiria lauko pedagogikai, kūrybiškai provokuojančiai aplinkai, saugiam ir glaudžiam ryšio užmezgimui su vaiku, akademinių žinių siekimui taikant neįprastus ugdymo būdus. Siekiant įvairiapusio ugdymo „Atradimų skrynioje“ akcentuojami mąstymo įpročiai, savarankiškumas, saviraiška, atsakomybė, vaikai dalyvauja projektų kūrime. Pusiau lauko darželyje, ugdymą organizuojant lauke ir patalpose, sudaromos sąlygos kiekvienam vaikui atrasti savo stiprybes, pajausti savo vertę, išsiskirti savo žingeidumu ar kūrybiškumu. 

Pusiau lauko darželį laikančių vaikų tėvai ir jame dirbantys pedagogai pusiau lauko darželyje įžvelgia daug stiprių pusių. „Atradimų skrynioje“ vaikams sudarytos puikios sąlygos ir tinkama aplinka save realizuoti. Todėl tėvai su dideliu noru leidžia savo vaikus į pusiau lauko darželį, kuriame juos pasitinka geranoriškai nusiteikę profesionalūs pedagogai. Tai laidžia pasiekti įvairiapusiško vaiko ugdymo. 

Belieka pasidžiaugti, kad pusiau lauko darželis sulaukia vis daugiau šalininkų. Neatsitiktinai 2023 m. vasario mėn. Vilniuje Antakalnyje (Nemenčinės pl. 64-2) duris atvers „Atradimų skrynia“ naujas filialas. 

atradimu skrynia

Susijusios naujienos

Palikti komentarą

Palikti komentarą

Jūsų el. pašto adresas nebus skelbiamas.