Psichologija, Statistika, Vaikai/šeima

MOTINYSTĖ, „FEISBUKAS“ IR PRIPAŽINIMO SIEKIS

Kaip sužinoti, ar esate tobula, ar bent šauni mama, jei neseniai susilaukėte kūdikio? Pasirodo, kad šiuolaikinėms naujosioms mamoms feisbukas tampa ta vieta, kurioje siekiama tai išsiaiškinti ir sulaukti pritarimo bei patvirtinimo. Tačiau ar tikrai tai – tinkamiausia vieta?

Neseniai Ohajo universitete buvo atliktas tyrimas, siekiant išsiaiškinti, kokie psichologiniai bruožai lemia kai kurių pirmąkart motinomis tapusių moterų polinkį  kelti savo kūdikio nuotraukas į Facebook socialinį tinklą. Nors tai – amerikiečių tyrimas ir tyrimo objektas buvo amerikietės moterys, bendrosios tendencijos, matyt, aktualios ir reikšmingos daugumai šalių, kuriose feisbukas – neatskiriama kasdienybės dalis.

Šis tyrimas įdomus tuo, kad atskleidžia, kaip šiuolaikinės motinos suvokia savo motiniškumą ir jo įtvirtinimą visuomenėje. Atlikdamos tam tikrą lyčių vaidmenį socialinio tinklo auditorijai, šios motinos siekia grįžtamojo ryšio, patvirtinančio jų kaip motinų tinkamumą.

Tyrimui buvo pasirinkta tam tikra moterų grupė – išsilavinusios, dauguma – ištekėjusios Ohajo valstijos gyventojos, dirbančios visu etatu ne namuose ir gyvenančios su dirbančiais vyrais.

Paaiškėjo, kad tos motinos, kurios jautė visuomenės spaudimą būti tobulomis mamomis ir smarkiai tapatinosi su motiniškumu, dažniau keldavo žinutes į feisbukąnei kitos. Tos pačios mamos, kurios dažniau keldavo žinutes ir nuotraukas į feisbuką, patirdavo ir stipresnių emocinių reakcijų į savo vaikų nuotraukų komentarus – pavyzdžiui, nusiminimą, nesulaukus pakankamai teigiamų komentarų.

Kaip teigia tyrimui vadovavusi Ohajo valstijos universiteto humanitarinių mokslų profesorė Sarah Schoppe-Sullivan, nors dauguma neseniai mamomis tapusių moterų yra aktyvios feisbuko vartotojos, šio tyrimo rezultatai rodo, kad kai kurios jų labiau įsitraukusios į veiklą šiame socialiniame tinkle ir gali juo naudotis ne visai adekvačiai. „Jei motina rašo į feisbuką ar kelia savo vaiko nuotraukas tam, kad gautų patvirtinimą, jog gerai atlieka savo pareigas, tačiau negauna tiek „patinka“ ir tiek teigiamų komentarų, kiek pati tikisi, tai gali tapti problema. Ilgainiui tokia motina ims vis blogiau jaustis“, – sako S. Schoppe-Sullivan.

Tyrimo metu paaiškėjo, kad tos mamos, kurios kėlė daugiau naujienų į feisbuką, po devynių motinystės mėnesių patyrė daugiau depresijos simptomų nei kitos motinos. „Tyrimo rezultatai neteigia, kad feisbukas yra žalingas, – jie rodo, kadfeisbukas nėra geriausia vieta moterims ieškoti ir gauti patvirtinimą, kad jos yra geros motinos“, – teigia Jill Yavorsky, tyrimo bendraautorė ir sociologijos studijų doktorantė.

S. Schoppe-Sullivan pabrėžia, kadangi šiame tyrime dalyvavo daugiausia aukštąjį išsilavinimą turinčios moterys, gyvenančios porose, kur abu partneriai dirba, rezultatai gali neatspindėti visų naujų mamų tendencijų, ypač tų, kurios nedirba arba dirba namuose.

Kai tyrime dalyvavusios moterys buvo trečiajame nėštumo mėnesyje, buvo domimasi, kiek būsimosios motinos tikėjo tuo, jog jos bus tobulos mamos. Moterų buvo klausiama, kiek jos tiki tokiomis nuostatomis: „Tik jei būsiu tobula mama, visuomenė manys, kad esu gera mama.“ Gimus vaikui, po devynių mėnesių, domėtasi, kiek tiriamosios moterys, tapusios motinomis, tapatinosi su motinos vaidmeniu. Moterų buvo klausiama, kiek jos tapatinasi su tokiomis nuostatomis: „Žinau, kad žmonės sprendžia, ar esu gera mama pagal tai, kaip rūpinuosi namais ir šeima.“

Tyrimo metu buvo stebimas naujų motinų naudojimosi feisbuku dažnumas po vaiko gimimo, kaip dažnai jos dalinosi savo kūdikių nuotraukomis bei motinų emociniu reagavimu į jų feisbuko draugų komentarus ir „patinka“ paspaudimus po pasidalintomis nuotraukomis. Pavyzdžiui, motinos buvo paprašytos įvertinti savo jausmus skalėje nuo 1 (nusivylusi) iki 7 (pamaloninta) pagal tai, kaip jos jautėsi, kai jų pasidalintos kūdikio nuotraukos sulaukdavo daugiau ar mažiau komentarų, nei jos tikėjosi. Motinų taip pat buvo klausiama, kaip dažnai jos jautė depresijos simptomų, praėjus trims ir devyniems mėnesiams nuo kūdikio gimimo.

Tyrimas parodė, kad jame dalyvavusios motinos kone visuotinai naudojosi feisbukutam, kad vienaip ar kitaip pasidalintų įrašais apie savo kūdikius, 98 procentai motinų teigė įkėlusios savo kūdikių nuotraukas.

Tipiška tyrime dalyvavusi mama pirmąkart įkėlė savo kūdikio nuotrauką į feisbukąpraėjus savaitei nuo kūdikio gimimo. 80 procentų mamų, kurios įkėlė bent vieną vaiko nuotrauką, pakeitė savo profilio nuotrauką į tokią, kurioje ji yra su vaiku. Tos motinos, kurios savo profilio nuotrauka pasirinko vaiko nuotrauką ar tą, kurioje yra kartu su vaiku, buvo linkusios labiau tapatintis su motinos vaidmeniu, nei tos, kurios taip nedarė. „Šios motinos teigia, kad vaikas joms yra svarbiausias tapatybės matmuo, bent jau dabar“, – teigia S. Schoppe-Sullivan.

Vienas svarbiausių tyrimo objektų buvo tai, kaip motinos, kurios galvojo, kad visuomenė tikisi iš jų tobulos motinystės ir kurios stipriai tapatinosi su savo motinišku vaidmeniu, reagavo į feisbuko komentarus. J. Yavorsky apibendrina: „Šios motinos itin kreipė dėmesį į komentarus po pasidalintomis savo kūdikio nuotraukomis. Jos jautėsi pripažintos, kai sulaukdavo daug „patinka“ paspaudimų ir komentarų, tačiau jos taip pat jausdavosi prasčiau, būdavo nusivylusios, kai nesulaukdavo tokių atsiliepimų ir tiek „patinka“ paspaudimų, kiek tikėdavosi. Tokie rezultatai nestebina. Mūsų visuomenėje moteriai gauti pripažinimą vis dar lengviausia per motinystę, nes kiti moterų vaidmenys vis dar nėra tokie vertinami.“ S. Schoppe-Sullivan antrina kolegei: „Mūsų tyrime dalyvavo motinos, turinčios darbus ir dirbančios ne namuose. Jų darbas taip pat suteikia joms tam tikrą pripažinimą, o tai daro mūsų tyrimą dar įdomesnį – juk šios motinos turi ir kitų pasiekimų, kuriais gali naudotis siekdamos pripažinimo.“

Tyrime dalyvavusios motinos teigė jautusios stipresnių depresijos simptomų devintąjį motinystės mėnesį – kai jos labiau tapatinosi su motinos vaidmeniu ir manė, kad visuomenė tikisi iš jų tobulumo, atitinkamai tuo metu jos daugiau rašė ar kėlė nuotraukų į feisbuką.

S. Schoppe-Sullivan teigia, kad šio tyrimo rezultatus reikėtų vertinti atsargiai. Ji pažymi, kad depresijos simptomų pagausėjimas dar nereiškia depresijos. Visgi ji pabrėžia, kad visos motinos turėtų susivokti, kodėl jos naudojasi feisbuku. „Išties šaunu dalintis motinystės istorijomis ir vaiko nuotraukomis, tačiau remtis feisbukutam, kad jaustumėtės gerai dėl savo motinystės, yra rizikinga“, – teigia ji.

Pagal www.osu.edu, www.nymag.com parengė Diana Gancevskaitė

Informacijos šaltinis: Bernardinai.lt

Susijusios naujienos

Palikti komentarą

Palikti komentarą

Jūsų el. pašto adresas nebus skelbiamas.