Kūdikius „vedame” į pamokėles ir mokome raidžių, jau pajėgiantiems sėdėti vežimėlyje įduodame „planšetes“, mažylius mokome dirbti kompiuteriu, jokiu būdu nešvaistydami brangaus laiko tuštiems žaidimams,  mokyklinukus siekiame kuo daugiau įdarbinti prie pamokų – ne tik mokykloje, bet namuose. Darželiuose auklėtojai spaudžiami išmokyti vaiką kuo daugiau dalykų. Skubame atiduoti šešiamečius į mokyklą, motyvuodami, kad jie jau moka skaityti ir rašyti. Retai susimąstome, ar jie pakankamai socialiai brandūs, ar pajėgs įveikti bendravimo, emocinės įtampos, nesėkmės ir konkurencijos iššūkius. Vis mažiau kreipiama dėmesio į vaiko kūrybiškumą, jo emocinę raidą, santykius su bendraamžiais ir pačiu savimi.

Vaiko psichologinės gerovės komitetas prie Lietuvos psichologų sąjungos, paminėdamas Tarptautinę vaikų gynimo dieną, atkreipia tėvų ir visuomenės dėmesį į Ankstyvojo ugdymo svarbą ir tai, kad jis neretai paverčiamas formaliuoju akademiniu ugdymu. Taip neturi būti. Siekis „instaliuoti” į savo vaikus kuo daugiau programų, neatsižvelgiant į patį vaiką ir jo raidos poreikius, ne tik negarantuoja geresnių gebėjimų mokytis ir patirti sėmę, bet neretai sutrikdo vaikų saugumą, savęs vertinimą, motyvaciją siekti ir pažinti.

Šiandien jau žinome, psichologijos mokslas ir praktika patvirtina, kad ankstyvosios vaikystės etapas ypač svarbus. Pagrindinė veikla šiame etape yra laisvas žaidimas. Žaisdamas vaikas kuria ir mokosi. Žaidimui reikia išmonės, pasaulio pažinimo, savęs įtvirtinimo įgūdžių, jausmų ir norų pažinimo, gebėjimo kurti santykius ir bendradarbiauti. Joks struktūruotas mokymas nesuteiks ikimokyklinukui to, kas žaidžiant vyksta, atrodytų, savaime. Laisvas žaidimas vaiko pažinimo, socialinei ir emocinei raidai yra itin svarbus. Jis padeda formuotis bendriesiems gebėjimams, kurie yra sėkmingo mokymosi pagrindas.

Švęsdami Tarptautinę vaikų gynimo dieną, skatinkime vaikus žaisti, netrukdykime jiems laisvai kurti, ir patys prisijunkime prie šios ypač svarbios ankstyvojo ugdymo veiklos.

Lietuvos psichologų sąjungos Vaiko psichologinės gerovės komitetas

Informaijos šaltinis: Bernardinai.lt