Šiuolaikiniame pasaulyje esama daugybė skirtingų pramogų ir informacijos gavimo priemonių. Viena populiariausių vis dar išlieka televizorius. Įsijungdami televizorių kiekvieną dieną, įgyvendiname skirtingus tikslus: sužinome šviežiausias naujienas, pažiūrime mėgstamą serialą, atsipalaiduojame klausydami mėgstamos muzikos… O jei užsiminsime apie siūlomų programų pasiūlą, galva gali ir susisukti…
Vaikai tų tikslų turi dar daugiau: tai ir pramoga, ir nauja informacija, ir ryškūs vaizdai bei įvairūs garsai, tam tikrų tendencijų paisymas (tarkim, kasdien pažiūrėti tą patį filmuką ar laidą). Ir deja, bet vaikams šie tikslai nėra įsisąmoninti, jiems tiesiog įdomu, ir jei vaiko paklausite, kodėl jis žiūri vieną ar kitą filmuką ar laidą, kažin ar sulauksite konkretaus atsakymo. Vaikai negali patys daryti pasirinkimo ir tiesiog žiūri tai, kas tuo metu rodoma, arba kas pasiūloma.
Todėl visada reikėtų susimąstyti, su kokiu tikslu sodiname vaiką priešais televizorių: ar kad paįvairintume jo laisvalaikį, ar kad patys pailsėtume? Ne ką mažiau svarbu ir pagalvoti, kokios informacijos iš tų vaizdų gauna mūsų vaikai.
„Teisinga“ animacija ir laidos suteikia teigiamų impulsų vaiko auklėjimui, bet vis dėlto įgyti patirties ir bręsti vaikai turi remdamiesi realiu gyvenimu bei gyvenimiška patirtimi. Nes tik bandydamas ir klysdamas gali išmokti veikti įvairiose sitaucijose, skirtingai nuo televizinės patirties, kuri apribota tik emocijomis ir išgyvenimais.
Vaikai, kitaip nei suaugusieji, žymiai greičiau įsimena naują informaciją ir priima ją be jokios vidinės kritikos, t.y. betarpiškai, natūraliai. Ir taip kuriasi savąjį pasaulio paveikslą. Ir kad tas paveikslas daugiau ar mažiau atitiktų realų gyvenimą, tėvams reikalinga pasirūpinti tam tikra atranka.
Natūralu, kad vaikai tapatinasi su pagrindiniais animacinių filmukų herojais. Mergaitės paprastai su princesėmis ir karalienėmis, berniukai – su karžygiais ir princais. Kopijuojama ir herojaus laikysena bei elgsena. Verta būtų susimąstyti ir kokius bruožus įkūnija personažai. Paprastas pavyzdys. Vaikų gerai žinoma Snieguolė įkūnija kuklumą, gerumą, atjautimą, darbštumą, žavumą. Jei mergaitė nuolatos žiūrės šį filmuką, jai su šiais bruožais susidraugauti bus gerokai lengviau. Bet tarkim kokia Pepė Ilgakojinė gali padėti susitapatinti su visai kitais bruožais: drąsa, sumanumu, optimizmu. Tačiau esama ir visai nesektinų atvejų. Ypač šiuolaikiniuose animaciniuose serialuose vaikams, kada personažas įprasmina žiaurumą ir neapykantą. Ypač tokių dalykų daug pasitaiko berniukiškuose filmukuose, kuriuose įvairiais būdais propaguojamas karas, karingumas, kova. Suaugusiesiems nesunku nustatyti, teigiamas tai ar neigiamas herojus, elgesys, tačiau vaikams tai suvokti nėra taip paprsta.
Jei kalbėtume apie temas, žinoma, geriausia rinktis laidas ir filmukus, kuriose kalbama-rodoma apie draugystę, šeimą, meilę ir optimizmą. Kai herojai yra gyvi personažai, turintys ir trūkumų, ir teigiamų bruožų, o ne kokie robotai-žudikai, kurie neduoda jokios naudos vaiko asmenybės formavimuisi. Taip pat atkreiptinas dėmesys ir į tokius filmukus, kuriuose tarsi nėra tiesioginės ir atviros agresijos, bet nėra ir ryškios teigiamos linijos. Paprastai juose dažnai būna užslėpta kokia nors tinginystės ar lengvo, parazituojančio gyvenimo tema.
O žinote, kas būtų geriausia? Jei filmukus ir laidas žiūrėtumėt kartu su savo vaikais – nuo pradžios iki galo. Tada ir patys žinosite, kas tai bei apie ką, ir su vaiku galėsite aptarti tam tikrus dalykus, juos užfiksuoti, įsiminti.
Parengė Jurga Lūžaitė
Informacijos šaltinis: Bernardinai.lt
Palikti komentarą