Patarimai/rekomendacijos, Psichologija, Vaikai/šeima

Vaikų pyktis ir jo valdymo problemos

Pyktis – tai tikrai gana sunki emocija, kuri šeimos gyvenime sukelia daugiausia problemų ir nesusipratimų. Nevaldomas pyktis labai kenkia ir pačiam vaikui. Jis trukdo palaikyti gerus tarpusavio santykius su bendraamžiais bei artimais žmonėmis, kurti psichologiškai sveikus santykius su kitais jam svarbiais žmonėmis bei išlaikyti sveiką savojo „aš“ vaizdą.

Piktas vaikas – tai dažniausiai nelaimingas, nesaugumo jausmą išgyvenantis, vaikas.

Ankstyvajame ikimokykliniame ir mokykliniame amžiuje dažniausiai tai gali būti reakcija į įvairias sunkias traumuojančias situacijas šeimoje ar už jos ribų: antro vaiko šeimoje gimimas; tėvų skyrybos; nuolatiniai konfliktai šeimoje; bendraamžių nepriėmimas, atstūmimas ir pan.

Piktas vaikas sukelia ne tik daug problemų kitiems, bet kenkia ir sau.

Dėl savo netinkamo elgesio nuolat viduje išgyvena savo asmenybės netobulumą, niekingumą bei kitų priešiškumą, nepriėmimą.

Taip palaipsniui vaiko viduje gali prasidėti asmenybės destrukcija, nes jo „aš“ sistema dar nesusiformavusi, labai trapi.

Pakenkti, sužeisti ar nuvilti vaiką yra taip pat nesunku, kaip gėlyne sutrypti švelnius vos išsiskleidusius pumpurus, kurie buvo kasdien puoselėjami ilgus mėnesius.

Tik kur kas rimčiau, kai mes susiduriame su vaiko siela, Dievo duotu potencialu.

Tinkamai išreikšti, ar kitaip sakant, valdyti savo pyktį vaikas neišmoksta savaime.

Šis išmokimas neateina natūraliai, kaip mes dažnai galvojame.

Kaip brandžiai išmokti reikšti savo pyktį reikia mokyti jau namuose, o tai reiškia, kad vaikas turi būti nuolat lavinamas valdyti savo pyktį savo brangių tėvelių, o vėliau darželyje – auklėtojų, mokykloje – mokytojų, ir pan.

Pykčio valdymas – tai jokiu būdu nereiškia savo pykčio slopinimą.

Apie pykčio slopinimo padarinius žino ne tik medikai ir psichologai – daugelis žmonių yra patyrę fizinį sunkumą visame kūne, didelės vidinės įtampos pojūtį, atsiradusį po to, kai dėl kokių nors priežasčių teko užgniaužti bekylantį pyktį.

Kai besiveržiantis pykčio protrūkis tarsi nuryjamas, jis taip ir lieka kūne, sukeldamas didesnius ar mažesnius pakitimus.

O jei polinkis užgniaužti pyktį yra pastovus, anksčiau ar vėliau atsiranda negalavimai: galvos skausmai, spaudimas krūtinėje, įvairūs virškinimo sutrikimai, prislėgta nuotaika, ir pan. (ypač šie simptomai pasireiškia paauglystėje, kai paauglys priverstas nuolat slopinti savo pyktį).

Manoma, kad nagų kramtymas, naktinis šlapinimas taip pat yra užslopinto pykčio padariniai.

Jei vaikui neleidžiama išreikšti pykčio, jis gali projektuoti savo pyktį į aplinką.

Tokiems vaikams paprastai atrodo, kad visi aplinkiniai pyksta ant jų, tad jie tampa užsidarę, baimingi, gali pradėti bijoti tamsos, įvairių pabaisų.

Kiti vaikai vietoj to, kad nukreiptų pyktį į juos žeidžiančią aplinką, nukreipia jį į save pačius.

Pasekmės: raunasi plaukus, kandžiojasi sau rankas, žaloja savo kūną aštriais daiktais, galvoja apie savižudybę. Visi savyje kaupiantys pyktį vaikai neigiamai vertina save, yra nepatiklūs ir nepasitikintys savimi, retai patiria gyvenimo džiaugsmą.

Kadangi pyktis – tai jausmas, turintis didžiulį energetinį krūvį, tai ir jį slopinti reikia daug vidinių jėgų, o jas išeikvojus slopinimui, nebelieka energijos žaidimams, mokymuisi ar kitokiai veiklai.

Natūraliai kyla klausimas: tai ką gi tuomet daryti?

Kaip mokyti vaikus išreikšti savo pyktį bei kitus sunkesnius jausmus? Esmė: korekcija turėtų būti nukreipta ne į tai, kad vaikas nejaustų pykčio, bet į tai, kad mokėtų tinkamai savo jausmą išreikšti, negriaunant savo vidinio pasaulėlio ir neskaudinant kito žmogaus.

Taigi, tėvai yra pirmieji pagalbininkai, kurie privalo savo atžalas išmokyti susitvarkyti su kylančiu pykčiu. Svarbūs šie momentai:

1. Reikia padėti vaikui įsisąmoninti, pripažinti savo pyktį, t.y. – kad jis yra jo viduje (pvz.: „taip, aš pykstu ant mamos“…). Šiame etape su vaiku svarbu kalbėti apie pyktį, aptarti kokiose situacijose jis kyla bei kaip pykčio išgyvenimas susijęs su jo kūno pojūčiais.

2. Būtina paaiškinti vaikui, kad pyktis – normalus, natūralus jausmas, kurį mes visi dažniau ar rečiau išgyvename, jis pats savaime nėra nei geras, nei blogas.

3. Padrąsinti savo vaiką priimti savo pyktį. („Taip, tu turi teisę supykti“…) Tik tada jis galės sąmoningai apsispręsti, ar išreikšti pyktį tiesiogiai.

4. Eksperimentuoti su vaikais, mėginant įvairiai išreikšti pyktį, t.y. ieškoti konstruktyvių išraiškos būdų (pvz.: mokyti valdyti pyktį per fizinę veiklą; muzikos klausymą; piešimą; laikraščių plėšymą; parašant laišką žmogui ant kurio pykstama, išliejant jame visas susikaupusias nuoskaudas ir sudraskant vėliau jį, ir t.t.)

Kai matote savo pykstantį vaiką nepulkite į paniką, nepulkite atsakyti pykčiu, įvairiais grasinimais.

Duokite vaikui suprasti, kad jūs neketinate jo smerkti, kad jis pyksta. Nes vaikui labai svarbu pajausti, kad tėvai jį priima net tuomet, kai jis pyksta, ir kaip žmogų vertina, ir visada jiems svarbu žinoti, kaip jis jaučiasi.

Kad jie visada kartu su vaiku, ir yra pasiruošę padėti atrasti geriausius būdus vaiko pykčiui išreikšti.

Būdai padedantys valdyti pyktį

Vienas iš būdų – tai 4 pykčio suvaldymo žingsneliai, kuriuos galima pritaikyti praktikoje, kai vaikas sunkiai valdo savo pyktį. Jos esmė būtų:

• Giliai ir lėtai 5 kartus įkvėpti ir iškvėpti – prieš ką nors atsakant staigiai, impulsyviai.

• Suskaičiuoti iki 10 – tai padeda iš lėto nurimti, atšalti ir pagalvoti prieš atsakant.

• Tinkamai pasakyti, kad tu pyksti. Čia svarbu vartoti „aš“ teiginius, kuriais mes nekaltiname kito žmogaus, o tik pasakome kitam apie savo patiriamus jausmus.

• Nueiti šalin (svarbu žinoti, kad yra galimybė 2-3 min pasišalinti iš situacijos).

Atlikti atpalaiduojantį pratimą (paieškoti savų atsipalaidavimo būdų).

Pasirinkti tinkamą elgesio būdą (jei pasirinkimas pasirodo esąs netinkamas, reikėtų pamėginti elgtis kitaip – pasirinkti kitą elgesio būdą).

Susijusios naujienos

Palikti komentarą

Palikti komentarą

Jūsų el. pašto adresas nebus skelbiamas.