Naujienos, Vaikai/šeima

Orus mokytojas: kaip jį šiandien priima visuomenė?

Mokytojas – vertintojas, tačiau neretai visuomenėje jis vertinamas ir pats, dažniausiai pastebimi ne pasiekimai, ugdymo patirtis, bet nesklandumai, pasitaikę profesiniame kelyje. Valstybinė darbo inspekcija kviečia pasvarstyti, kaip, spaudžiamam visuomenės, mokytojui išlikti oriam.

Tarptautinę mokytojų dieną vėliau keičiant Diena už orų darbą, atsigręžkime į mokytoją, ugdytoją, ir dar kartą prisiminkime esminius orumo principus. Prisiminkime, ką reiškia būti ir jaustis oriam ne tik mokytoju, bet ir žmogumi.

Orus mokytojas – kartu ir orus žmogus

Mokytojas – ne tik tas, kuris moko vaikus, pirmiausia jis – žmogus. Visgi intensyviame ugdymo procese dažnai tai pamirštama. Ne visi mes – mokytojai, tačiau visi – žmonės.

Koks mokytojas turėtų būti ir koks jis yra?

Čia randasi daug hipotetinių aspektų. Mokytojas pirmiausia turi jaustis pagarbiai žmonių – mokinių, tėvų, kolegų – atžvilgiu, įvertintas ir suprastas. Negali žeminti mokytojo orumo netinkama leksika, negali leisti sumenkinti jo autoriteto nepagrįstais vertinimais.

Kaip pastebi Valstybinės darbo inspekcijos (VDI) Psichologinio smurto darbe prevencijos skyriaus vedėja- Liudmila Mironovienė, visgi šiandien, deja, dažnai yra kitaip: neretai mokykloje skamba ir užgauliojimai, ir keiksmų lydimi komentarai.

Dažnai su mokytoju ginčijamasi, o ne ieškoma sprendimų, kaip išgirsti. Dažnai pedagogas – tas, kuris kaltas, ir daugmaž visuomenė žino, kaip reikėtų dirbti šį darbą, tačiau, atsižvelgus į statistiką, tam ryžtasi retas. Paklauskime savęs: kur dingo mokytojo autoritetas?

Orus mokytojas – pasitikintis – tas, kurio klauso ir klausomasi

Mokytojas turi galėti priimti sprendimus ir keisti. Jis negali būti „išmatuotas“ sistemos, kuri orientuota į rezultatą, negali būti išmatuota jo erudicija ar intelektualumas. Ir šiuo atveju reikia pagarbos bei supratimo.

Mokytojai – žmonės, kurie, be išankstinių nuostatų, laisvi rinktis, kaip tobulėti ir kaip leisti atsiskleisti vaikams. Jie keičia gyvenimą. Jie turi būti suprasti ir priimti, su šypsenos, ne liūdesio veidu.

„Mokytojas mokykloje – pirmasis, rodos, svarbiausias, pasitikėjimo vertas žmogus. Kiek to pasitikėjimo yra likę šiandien? Kiek – pagarbos ir orumo jo darbui? Minėdami Dieną už orų darbą, akcentuokime pasitikėjimą mokytoju, jo misiją ne tik mokykloje, bet ir vaiko gyvenime.

Tai turėdami galvoje ir grąžindami mokytojo autoritetą, galime padėti mokytojui jaustis oriam“, – pabrėžia specialistė L. Mironovienė.

Kaip pamatuojamas mokytojo orumas?

Be išankstinio visuomenės požiūrio, kad mokytojas, nepasiekus vaikui konkrečių akademinių rezultatų, gali būti ir blogas, spaudžiant išorei, slegiant jam iškeltiems lūkesčiams, randasi ir kitų emocinių bei psichologinių momentų – moralizavimo, teisimo, vertinimo. Sunku ar lengva būti mokytoju?

Sumenkęs autoritetas šiandien, ko gero, iškelia negatyvius aspektus ir opias problemas, ypač leidžia pasvarstyti apie mokytojo emocinę būseną. Ar gali jis jaustis emociškai stiprus, kai niekas neklauso?

Susijusios naujienos

Palikti komentarą

Palikti komentarą

Jūsų el. pašto adresas nebus skelbiamas.