Neskandinkime vaikų „Švyturio“ alaus šalyje

Jau rytoj uostamiestyje prasidės Jūros šventė. Šventė, kurios centre turėtų būti jūra ir jūrininkai.  Tačiau labai bijau, kad tai nebūtų dar viena šventė, skirta ne jūrai, o alui. Nes uostamiestis baigia susitapatinti su „Švyturio“ šalimi,  kurios geltonoje alaus jūroje skęsta gyvybės. Reklaminis stendas, pasitinkantis atvažiuojančius į Klaipėdą, sveikina atvykus, deja, būtent, į „Švyturio“, o ne į jūros šalį. Tuo tarpu, kai mažesnieji šalies miestai ir net miesteliai (Kėdainiai, Jonava, Naisiai, Josvainiai  ir rajonai (Vilniaus, Šiaulių) priima sprendimus drausti alkoholio vartojimą šventėse bei renginiuose, Klaipėda tampa šios ydos propagavimo lydere.

Ar saugo įstatymas vaikus?

Gegužės 21 d. Seimas priėmė Alkoholio kontrolės įstatymo pakeitimus, kad ne tik koncertų, teatro spektaklių, bet ir visų švenčių, masinių renginių, parodų bei kitų renginių, skirtų nepilnamečiams, metu nebūtų prekiaujama ir nebūtų vartojamas alkoholis. Įstatyme nurodoma, kad Savivaldybių tarybos turi teisę riboti ar uždrausti prekybą alkoholiniais gėrimais ne tik švenčių, masinių renginių, bet ir parodų, koncertų, teatro spektaklių, cirko ir kitų renginių metu. Nors įstatymas įsigalios tik rugsėjo 1 d., tačiau, esu tikra, kad jo esminių nuostatų privaloma laikytis jau ir šiandien. Tik jos gali apsaugoti vaikus ir nepilnamečius nuo tiesioginio alkoholio reklamos ir alkoholio vartojimo vaizdų.

„Švyturys“ surengė alaus degustaciją vaikams?

Alkoholio ir ypač alaus gamintojai peržengia bet kokias įstatymų ir padorumo ribas. Tai akivaizdžiai rodo praeitą savaitgalį Klaipėdoje „Švyturio“ alaus darykloje surengta Aludario diena, alaus degustacijos „šventė“. Toje „šventėje“ dalyvavo labai daug vaikų: nuo kūdikių vėžimėliuose iki paauglių. Vieni jų buvo stebėtojai, kiti – aktyvūs reklaminio proceso dalyviai, aprengti reklaminiais „Švyturio“ alaus marškinėliais. „Švyturio“ alaus darykla, matyt, jau nusitaikė į vaikų tikslinę grupę: gal, atsivedus į „degustacijos šventę “ mažamečius, buvo taikomos šeimyninės nuolaidos? Kitaip negaliu paaiškinti tėvų, atsivedusių mažamečius ar net vėžimėliuose atsivežusius kūdikius, elgesio. Taip pat kelia klausimų skrajutes ir kitą reklaminę medžiagą dalinusių jaunų merginų ir vaikinų amžius – panašu, kad jie dar mokosi mokyklose. Visa tai matoma spaudoje pateikiamose nuotraukose.

„Švyturio“ alaus šventė vyksta po Psichiatrijos ligoninės langais

„Švyturio“ alaus daryklos Klaipėdoje kiemas ribojasi su Psichiatrijos ligoninės kiemu – tėra atskirtas tvora. Šioje ligoninėje gydosi žmonės, kurių psichika yra pažeidžiama lengvai, kaip ir nepilnamečių. Ligoninės pacientai, dalį kurių sveikatos ir gyvenimo sugriovė būtent alkoholis, yra nuolat veikiami vaizdų, kvapų (ore tvyro nuolatinis salyklo kvapas), garsų. Pacientai prie langų prilipę stebėjo šią „šventę“. Pernai tokios šios fantasmagoriškos „šventės“ metu mirė viena pacientė, gydytojai skundėsi dėl triukšmo negalėję susikalbėti su ligoniais.

Valdžia nemato vaikų, reklamuojančių alų

Informaciją apie šią „šventę“ savaitės pradžioje išsiunčiau Vaikų teisių apsaugos kontrolierei Editai Žiobienei, Sveikatos apsaugos ministrei Rimantei Šalaševičiūtei, Socialinių reikalų ir darbo ministrei Algimantai Pabedinskienei, Švietimo ir mokslo ministrei Audronei Pitrėnėnei, Klaipėdos merui Vytautui Grubliauskui.  Jų prašiau išsiaiškinti, ar toks alkoholio propagandos, skatinimo vartoti reklaminis renginys, į kurį įtraukiami vaikai (gal net – legaliai ar nelegaliai įdarbinami, naudojami reklamos tikslais), nepilnamečiai ir mažamečiai, nepažeidžia įstatymų, teisinių aktų ar pagaliau moralės, padorumo ir sveiko proto normų; įvertinti, kaip tai gali paveikti jų gyvenimo nuostatas, vertybes, polinkį piktnaudžiauti sveikatą ir gyvenimą griaunančiais produktais. Taip pat informavau, kad jau šį penktadienį, liepos 24 d., prasidės Jūros šventė. Prašiau apsaugoti mažamečius nuo alkoholio reklamos bei dalyvavimo tose vietose, kur vartojamas alkoholis.

Nei iš vieno negavau jokio atsakymo.

Prašau neskirti kultūrai skirtų pinigų alaus šventėms

Prašau Seimo, Kultūros ministerijos ir savivaldybių neskirti finansavimo renginiams, kurių metu įrengiamos papildomos prekybos alkoholiu vietos. Kaip puikus tokios „šventės“ pavyzdys – Klaipėdos pilies džiazo festivalis, kurio metu muzika, už kurią sumokam iš kultūros vystymui skirtų pinigų  (Kultūros tarybos ir Klaipėdos miesto savivaldybės) tampa tik fonu alaus fontanams: visas Kruizinių laivų terminalas būna uždengtas geltonomis „Švyturio“ palapinėmis, alus liejasi upėmis, čirška šašlykai. Ar už tai 50 tūkst. Eur tikrai turi mokėti Kultūros ministerija ir Klaipėdos savivaldybė?

Alkoholio reklama neatitinka realybės ir klaidina

Būtina keisti alkoholio reklamos įstatymą – juk svaiginantys šių reklamų vaizdai niekuo nesiskiria nuo uždraustojo „Malboro“ kaubojaus. Alkoholio reklamos davėjai turi būti baudžiami už klaidinančią reklamą. Tegul jie, reklamuodami gėrimus, parodo ir tikrąsias jų vartojimo pasekmes: vaikų namuose augančius alkoholikų vaikus, juos pačius, likusius be namų, mirtis keliose ir vandens telkiniuose, smurtą, nusikaltimus, iširusias šeimas. Tegul nemeluoja „Švyturys“, kad geriantys alų plaukioja jachtomis – jie guli mižalų balose, jų vaikai verkia, nes neturi ko valgyti. Tegul nemeluoja, kad alkoholikų valdomos jachtos nugali audras. Jos nuskęsta, nusinešdamos kartu melagingų reklamų vaizdus, žlugusias svajones ir sulaužytus likimus.

Ačiū „Vakarų ekspreso“ fotografui  Egidijui Jankauskui – „šventėje“ nebuvau, Jums pateikiu jo fotografuotas nuotraukas, kuriose matau tą patį rūpestį ir nerimą dėl vaikųhttp://www.ve.lt/naujienos/klaipeda1/klaipeda/svesti-aludariu-diena-lietus-nesutrukde-1377556/

Nina Puteikienė

Žurnalistė, Klaipėdos miesto savivaldybės tarybos narė

Informacijos šaltinis: Vakarų ekspresas.lt

Komentarai

Būkite pirmas pakomentavęs!

Informuoti
avatar
2000
wpDiscuz