Pasaulis sparčiai keičiasi. Keičiasi ir tai, kas šimtmečius atrodė nepajudinama. Kas vyksta su tradicine šeima? Kodėl vis dažniau pasigirsta balsų, kad ji atgyveno? Ar atsirado jai tinkamų alternatyvų?
Tai, už ką Viduramžiais būtų sudeginę ant laužo, prieš porą šimtų metų būtų nuteisę, o praeito amžiaus pradžioje atleidę iš darbo, dabar jau tampa priimtina norma.
„Fu“ neįteisintos santuokos atžvilgiu galėtų dar pasakyti nebent labai senos močiutės moralistės. Sugyventinių mada plinta kaip virusas.
Jeigu anksčiau buvo laikoma, kad egzistuoja santuoka ir egzistuoja ištvirkimas, tai šių laikų moralės sušvelnėjimas sudarė sąlygas atsirasti daugybei naujų to paties „ištvirkimo“ formų arba „alternatyvių santuokų“.
Kokių alternatyvų tradicinei santuokai atsirado mūsų laikais?
1. Svečių santuoka (arba Godvino santuoka).
Šiuo atveju sutuoktiniai negyvena kartu, neturi bendro ūkio, tačiau valdo bendrą turtą ir gali turėti bendrų vaikų. Knygose galima aptikti kitą tokios partnerystės pavadinimą – Godvino santuoka. Šis terminas siejamas su Wiliamo Godvino vardu, kuris savo veikale „Svarstymai apie politinį teisingumą“ suformulavo idėją, kad santuoka kaip socialinis reiškinys prieštarauja žmogaus ir visuomenės prigimčiai. Godvinas tvirtino, kad santuoka, kuri reikalauja gyventi kartu, trukdo sutuoktinių sugebėjimų ir talentų vystymui, kliudo jų laimei ir darko sąmonę.
2. Grupinė santuoka (arba komunalinė santuoka, švediška šeima)
Tokioje santuokoje sutuoktinių santykiai kuriami tarp kelių vyrų ir kelių moterų, ne visada susijusių poriniais santykiais. Paprastai tokios šeimos narius sieja emocinis arba seksualinis prisirišimas. Santykiai tokiose šeimose gali būti neporiniai ir net be intymių kontaktų. Tokios santuokos dažnai sudaromos senelių namuose, bendrabučiuose. Kitas grupinės santuokos variantas bus tada, kai artimi draugai ima gyventi kartu, kurti bendrą ūkį, o jų santykiai transformuojasi į sąlyginai santuokinius.
3. Virginalinė santuoka (arba platoniška, aseksualioji, nekaltoji santuoka)
Tai – santuoka, kurioje sutuoktiniai negyvena lytinio gyvenimo. Tokia santykių forma gali atsirasti dėl vieno ar abiejų sutuoktinių sveikatos problemų, amžiaus apribojimų (kai susituokia pagyvenę žmonės), ideologinių ar religinių pažiūrų.
4. Konkubinatas
Taip vadinami santykiai tarp vyro ir netekėjusios moters, kuri turi nuo jo vaikų. Vyras gali būti vedęs kitą moterį arba laisvas. Pagal statistiką tokiuose santykiuose gimsta penktadalis vaikų.
5. Sezoninė santuoka (arba laikina santuoka)
Tokia santuoka sudaroma tam tikram laikotarpiui, kuriam pasibaigus, automatiškai nutraukiama. Europoje tokios santuokos skiriasi nuo paplitusių Rytų šalyse. Pažangūs europiečiai sudaro laikinas santuokas (vieneriems trejiems metams), kad patikrintų savo santykius arba užsitikrintų sau galimybę toliau eksperimentuoti.
Rytuose laikina santuoka dažniausiai maskuojama banali prostitucija. Ten sezoninės santuokos laikas gali apsiriboti dienomis ar net valandomis. Laikinos Rytų santuokos turi gilias tradicijas ir griežtus reglamentus, kurie dažniausiai liečia finansinę kontrakto pusę. Laikina žmona turi būti tuo momentu netekėjusi (nesudariusi santuokos, našlė arba išsiskyrusi). Tuo atveju, jeigu tokioje santuokoje (net ir vienos valandos) gimtų vaikas, vyras privalo priimti jį kaip savo įpėdinį. Kitų įsipareigojimų, išskyrus finansinius ir tėvystės pripažinimo, vyras neturi.
6. Atvira santuoka (arba laisva santuoka)
Atviroje santuokoje vyras ir žmona susitaria dėl galimų seksualinių santykių su kitais žmonėmis. Tai gali būti ir „svingerių santykiai, ir individualūs santykiai su kitu partneriu. Paprastai tokie santykiai nustatomi, kai sudaromos santuokos pagal išskaičiavimą, kai sutuoktiniai palaiko draugiškus santykius ir nenori prarasti bendro turto ar keisti įprasto gyvenimo būdo.
7. Homoseksualios santuokos
Taip vadinamos santuokos tarp dviejų tos pačios lyties atstovų. Dėl priimamų teisinių aktų, reguliuojančių šį klausimą, homoseksualios santuokos jau nieko nestebina. Tos pačios lyties sutuoktiniai gauna heteroseksualios šeimos juridines teises: paveldėjimo teisę, pavardės pakeitimo teisę, išlaikymo teisę ir pan.
Šis alternatyvių santuokų sąrašas negali būti baigtinis. Sparti visuomenės transformacija atneša vis kažką naujo į mūsų gyvenimą. Tačiau nevertėtų pamiršti, kad tradicinės, kultūrinės vertybės, dvasinės, etinės ir moralinės normos – mūsų gyvenimo pagrindas ir tebėra sveiko psichologinio vystymosi pagrindas.
Kaip jums atrodo, kokia ateitis laukia tradicinės santuokos?
Gražina Vasiliauskienė
Informacijos šaltinis:
Palikti komentarą