Darželio lankymo pradžia – svarbus laikotarpis kiekvieno vaiko gyvenime. Ugdymo įstaigoje vaikas patenka į visiškai naują aplinką, kurioje turi adaptuotis, prisitaikyti prie žmonių ir jam keliamų reikalavimų.
Siekdami suprasti vaiko elgesį ir emocijas adaptacijos periodu, Vilniaus lopšelio-darželio „Riešutėlis“ specialistai atliko tyrimą, kurio tikslas buvo išsiaiškinti 2-3 metų amžiaus vaikų sėkmingos ir nesėkmingos adaptacijos veiksnius. Tyrimas atliktas taikant empirinius tyrimo metodus: vaikų stebėjimas, anketinė tėvų ir pedagogų apklausa.
Tyrimas padėjo įstaigos atstovams išsiaiškinti tėvų ir pedagogų lūkesčius ir veiksnius, skatinančius sėkmingą vaikų adaptaciją. Tėvų teigimu, vienas sėkmingos adaptacijos veiksnių yra vaikų rengimas pokyčiams, todėl jie pageidavo susipažinti su darželio aplinka ir auklėtojomis dar prieš vaikams pradedant lankyti įstaigą. Pedagogai nurodė, kad tėvams būtina vaikus rengti pasikeitimui, derinti darželio ir namų dienotvarkes.
Anot tėvų, nesėkmingos adaptacijos veiksnys yra sunkus vaikų išsiskyrimas su tėvais, o pedagogai teigė, kad tas veiksnys yra tėvų išgyvenamas stresas.
Tyrimas atskleidė tėvų ir pedagogų elgesio būdus, turinčius įtakos vaiko adaptacijai. Pedagogai teigė, kad vaikai adaptuotųsi sėkmingiau, jei tėvai aktyviai rodytų norą bendradarbiauti su pedagogu, būtų palankiai nusiteikę ieškoti vaiko adaptacijos problemų sprendimo būdų. Tėvams svarbiausi pedagogo elgesio aspektai yra dėmesys ir švelnumas.
Tyrimu nustatyta, kad sėkmingą vaiko adaptaciją darželyje lemia šiltas, dėmesingas pedagogo bendravimas su vaiku. Vaikų stebėjimo analizė padėjo išsiaiškinti, kad vaikui patinka ugdymo aplinka, kurioje vaikas jaučiasi saugus, visapusiškai save realizuoja, atranda namų aplinkos aspektus. Svarbu, kad vaikas nepasijustų vienišas, apleistas, kad jam būtų skiriama pakankamai dėmesio, nes emociniai išgyvenimai turi didelės įtakos visam vaiko elgesiui. Norint užtikrinti lengvesnę adaptaciją, pedagogui būtina bendradarbiauti su vaikų tėvais, išsiaiškinti, kaip galima palengvinti vaiko adaptaciją darželyje. Tėvai savo vaiką pažįsta geriausiai ir gali suteikti ugdytojams svarbios informacijos, padėsiančios išsamiau suprasti vaiko lūkesčius. Pedagogai visuomet turi dalytis informacija su vaiko tėvais, aptarti vaiko pasiekimus, jo savijautą naujoje aplinkoje. Matydami šiltą pedagogo ir tėvų bendravimą, vaikai pasijunta saugesni, svarbesni ir lengviau adaptuojasi ugdymo įstaigoje.
Adaptacija gali apsunkinti regis neigiamo prado neturinti šeimos narių elgsena: perdėtas rūpestis, sunkus išsiskyrimas. Suaugusieji turi pasistengti atsipalaiduoti, pasitikėti pedagogų profesionalumu. Tinkama tėvų strategija gali sušvelninti nemalonias išsiskyrimo akimirkas. Siekiant užkirsti kelią stresui, patartina iš anksto rengti vaiką neišvengiamam išsiskyrimui. Pirma, būtina kalbėti su vaiku apie būsimą išsiskyrimą ir dienotvarkės pokyčius. Antra, išsiskyrimas bus lengvesnis iš anksto susipažinus su auklėtoja ir įstaigos aplinka. Rekomenduojama iš anksto suplanuoti, kiek laiko tėvai pabus įstaigoje su vaiku, supažindinti vaikus su grupėje esančiais daiktais, patalpomis, nepalikti vaiko vieno ilgam laikui pirmomis dienomis, aptarti vaiko poreikius ir jį dominančius dalykus. Svarbus aspektas, lemiantis sėkmingą vaiko adaptaciją darželyje – tėvų gebėjimas priimti pedagogo siūlymus ir patarimus.
Tyrimo išvados leidžia teigti, kad sėkmingą adaptaciją lemia šeimos ir pedagogo bendradarbiavimas ir grupės ugdomoji aplinka.
Darželį lankantis vaikas greičiau tampa savarankiškesnis ir įgyja socialinių įgūdžių, o namų aplinkoje augantys vaikai dažniau linkę laukti pagalbos iš šalies.
IRINA BUŠAUSKIENĖ, l. e. direktoriaus pareigas
VILMA DAUGIRDIENĖ, direktoriaus pavaduotoja ugdymui
Vilniaus miesto lopšelis-darželis „Riešutėlis“
ŠALTINIAI:
Vilniaus lopšelis-darželis „Riešutėlis“
Informacijos šaltinis:
Palikti komentarą