Visi tėvai nori, kad jų vaikai maitintųsi sveikai ir valgytų daug vaisių bei daržovių. Vis dėlto dažnas mažylis morką ar obuolį valgo ne taip noriai kaip įvairius užkandžius, saldumynus ar bandeles. Ekspertai pažymi, kad viena pagrindinių priežasčių, kodėl vaisių ir daržovių vaikai dažnai nemėgsta, yra ta, kad šiandieniai mažamečiai šių žmogaus organizmui itin reikalingų gamtos gėrybių nepažįsta ir turi mažai progų su jomis susidraugauti.
Skanu – tai, kas pažįstama
Vaikų psichiatras Linas Slušnys sako, kad pažįstami dalykai vaikams visuomet yra artimesni, todėl tie vaikai, kurie turi galimybę nuo pat mažens užmegzti pažintį su sodo ar daržo gėrybėmis, ir valgyti jas bus linkę labiau. Maža to, vaikai mokosi ir pažįsta žaisdami, todėl atradus būdą vaisius ar daržoves vaikams pateikti įdomiai, o ragavimo ir pažinimo patirtį padaryti patrauklesnę, galima padėti vaikams naudingą maistą pamėgti.
„Vaikai pirmiausia valgo akimis. Jiems itin svarbus maisto pateikimas – jis turi būti įdomus ir kūrybiškas, atspindintis vaikui patinkančius dalykus. Pavyzdžiui, ta pati morka ar salota pateikta kitaip gali paskatinti vaiką šių daržovių paragauti, o galiausiai ir pamėgti. Mažam vaikui svarbiausia emocija, kurią jis gauna. Jei ji yra teigiama, pažadinanti vaiko smalsumą, tai su ja jis ims sieti ir konkrečios daržovės ar vaisiaus skonį. Ir priešingai – jeigu vaikui bus bandoma įteigti, kad jis būtinai turi valgyti kažką jam visiškai nepažįstamo ar tolimo, tai ir tokio maisto skoniu jis greičiausiai neliks sužavėtas ir ateityje jo vengs“, – sako L. Slušnys.
Anot vaikų psichiatro, dažnai tėvams užtenka pasitelkti truputėlį fantazijos, kad įprastas obuolys ar pomidoras vaiko akyse virstų šauniausiu automobiliu, ežiuku, mėgstamo animacinio filmo ar pasakos herojumi.
„Geriausia, kai ir pats vaikas yra įtraukiamas į tokį kūrybiškumo reikalaujantį žaidimą bei vaisių ar daržovių transformavimo procesą. Kuo daugiau progų iš arčiau pažinti vaisius ir daržoves vaikas gauna, tuo geriau. Suartinus žaidimo, pažinimo ir ragavimo patirtis galima pasiekti puikių rezultatų“, – pažymi L. Slušnys.
Daržoves augina vaikų darželiuose
Pastangos mažuosius priartinti prie daržo ar sodo gėrybių pastaruoju metu vis labiau pastebimos ir šalies ikimokyklinio ugdymo įstaigose. Šį pavasarį šalia dvidešimties Lietuvos vaikų darželių išdygo šiltnamiai, kuriuose ir patys mažyliai prisideda prie įvairių daržovių bei žalumynų auginimo ir gali geriau pažinti jų kelią nuo mažo daigelio iki pietų stalo.
Iniciatyvos suteikti vaikų darželiams nuosavus šiltnamius ėmėsi prekybos tinklas IKI, jau nuo praėjusių metų įgyvendinantis socialinį-edukacinį projektą „Sodinčius“. Vykdant jį ne tik padovanoti šiltnamiai ugdymo įstaigoms, bet ir organizuojamos edukacinės vaikų ekskursijos į šalies ūkius, kur mažieji gali iš arti pamatyti, kaip auginamos ir prižiūrimos įvairios daržovės. Be to, projekto sumanytojai kartu su vaikų psichologu parengė ir šalies ugdymo įstaigoms pateikė specialią sveikus mitybos įpročius mažiesiems diegti padedančią ugdymo programą ir patarimų rinkinį tėvams.
Naujausia „Sodinčiaus“ komandos idėja – paskatinti vaikų ir jų tėvų kūrybiškumą, o kartu – padėti mažiesiems pažinti skirtingus vaisius ir daržoves bei tokiu būdu juos pamėgti. Prekybos tinklo IKI viešųjų ryšių vadovė Berta Čaikauskaitė pasakoja, kad naujausias „Sodinčiaus“ sumanymas – pakviesti tėvus kartu su mažyliais pasitelkti kūrybiškumą ir iš vaisių bei daržovių konstruoti įvairius smagius dalykus. Daržovės ir vaisiai tokiu būdu taps savotiško konstruktoriaus detalėmis. Iš jų padarytus kūrinius kviečiama fotografuoti ir dalyvauti specialiame konkurse, kuris vyks iki spalio 15 d.
Anot B. Čaikauskaitės, „Sodinčiaus“ iniciatyvas teigiamai įvertino tiek vaikų darželiai ir ikimokyklinio ugdymo pedagogų bendruomenė, tiek tėvai, o idėja padovanoti šalies ugdymo įstaigoms šiltnamius sulaukė ir šalies Prezidentės Dalios Grybauskaitės palaikymo.
Kelly Sikkema/ unsplash.com nuotrauka
Informacijos šaltinis: Bernardinai.lt
Palikti komentarą