Patarimai/rekomendacijos, Priėmimas į darželius, Psichologija

Pasirengimas lankyti darželį – kas svarbu?

Elkitės su vaikais taip, lyg jie būtų rūpestingi, stiprūs, empatiški, protingi, socialiai atsakingi ir atsparūs.
Jei manysite atvirkščiai, jie tikrai įrodys, kad jūs teisus.

Kaip turėtume parengti vaikus eiti į darželį?

Kalbant apie vaikų pasirengimą lankyti ankstyvojo ugdymo įstaigą, dažniausia nurodomi tokie aspektai:
a) akademinis pasirengimas (pvz., sugebėjimas parašyti savo vardą, pavardę, pažinti raides, garsus, spalvas ir formas),
b) fizinis pasirengimas (mokėti bėgti, sustoti, šuoliuoti ir t.t.),
c) „socialinis / emocinis“ pasirengimas (gebėjimas gerbti kitų žmonių teises, jausmus ir turtą; mokėti pyktį suvaldyti žodžiais (pažįstu kelis suaugusiuosius, kurie vis dar tobulina šį gebėjimą),
d) kalbos įgūdžiai.

Bijau, kad šis „sąrašas“ gali turėti tokį pat neigiamą poveikį mūsų vaikų išsilavinimui, kaip ir daugelis kitų sąrašų. Sąrašas savaime nėra blogas. Tačiau neturint supratimo, kaip vyksta tikrasis mokymosi procesas, jis gali tapti socialinės atrankos įrankiu – taip yra nutikę su kitais standartų sąrašais. Faktas, kad penkerių metų amžiaus vaikas nepasiekia savo „standartų“, visiškai nieko nereiškia, tačiau jei ugdymo įstaiga tai sureikšmina, toks požiūris gali ne tik trukdyti, bet ir galimai kenkti.

Kai manęs klausia, ką gi reikėtų pasakyti tėvams apie vaikų pasirengimą, paprastai atsakau taip:

1. Laikykite vaikus pakankamai subrendusiais susidoroti su jiems kylančiais sunkumais, nors tam pasiruošę jie būna retai.

2. Elkitės su vaikais taip, tarsi jie yra rūpestingi, stiprūs, empatiški, protingi, socialiai atsakingi ir atsparūs. Jei manysite atvirkščiai, jie tikrai įrodys, kad jūs teisus. Nuvertindami vaikus, griauname jų pasitikėjimą, suteikdami jiems per mažai galimybių rizikuoti, mes pernelyg dažnai juos gelbėjame ir per daug juos globojame.

3. Laikykite juos tyrėjais. Atkreipkite dėmesį, kaip jie stebi ir į savo smegenis tarsi į žemėlapį įrašo kienvieną savo aplinkos, o ypač socialinės aplinkos detalę. Atkreipkite dėmesį į jų inicijuojamus mokslinių tyrimų projektus „Kaip čia viskas veikia“ ir „Kaip aš čia pritampu“.

4. Gerbkite juos už tai, kokie jie yra sudėtingi sutvėrimai – 18 mėnesių amžiaus žmogutis jau žino, ko nori kiti ir kaip tai jiems gauti. Iki pirmą kartą praverdami darželio duris jie daugiau nei 43 000 valandų jau yra pabuvę mokslininkais, mąstytojais, besimokančiaisias ir bendradarbiais, kūrėjais ir kalbėtojais.

5. Tarkime, kad šeimoje jie nori prisidėti realia savo pagalba: daryti viską – pradedant tuo, kad palaikys duris, grįžtant iš parduotuvės mamai, kai jos rankos pilnos krepšių ir baigiant tuo, kad išvalys šaldytuvą, kepimo formeles ir sugrėbstys lapus kieme. Leiskite jiems pajausti savo vertę kiek įmanoma anksčiau – o tai kur kas anksčiau nei jūs manote – pradedant bent jau nuo 1,5 metų amžiaus. Priešingai paplitusiai nuomonei, jie norėtų dirbti ir atlikti tikrą, prasmingą darbą.

6. Sukurkite aplinką, kuri kuo labiau skatintų tris dalykus:
i) vidinę motyvaciją;
ii) sprendimų priėmimą esant
iii) aukštos kokybės (labai tiksliam) grįžtamajam ryšiui. Vaikai tikisi, kad sakysite jiems tiesą – kas yra gerai ar blogai, negražu ar skausminga.

7. Sutelkite dėmesį į tai, kad į pasaulį juos paleistumėte su kuo geriau išvystyta priešakine kaktine galvos smegenų žievės dalimi (lot. cortex praefrontalis), kuri atsakinga už savo poreikių, vertybių ir interesų derinimą su aplinkiniais ir suteikę vaikams daug praktikos šioje srityje.

8. Padėkite jiems susiduriant su problemomis ir jas sprendžiant (nesėkmę sunkiau išgyvena suaugusieji, o ne vaikai). Jei norite ko nors išmokyti, tuomet išmokykite juos, kaip savo potencialų priešą paversti draugu (tokie įgūdžiai praverstų mums visiems).

9. Atkreipkite dėmesį į tai, ko juos moko jūsų pačių elgesys. Pavyzdžiui, kai suklystate, ar juokiatės ir atsiprašote, ar užsiimate gynybinę poziciją? Ar supykstate, ar užduodate klausimus ir klausotės? Ar akivaizdžiai bandote vaikus suprasti?

10. Esant tinkamai progai, įsitraukite į veiklą kartu:
10.1 šiek tiek paįvairinkite rutiną – sugalvokite ką nors naujo ir netikėto,
10.2 skaitykite vaikams,
10.3 kalbėkite turtinga kalba,
10.4 kartu pietaukite,
10.5 eikite pasivaikščioti kaimynystėje ir į netoliese esantį parką,
10.6 tyrinėkite savo aplinką su jais ir
10.7 leiskite jiems tai daryti patiems,
10.8 pasistenkite, kad jiems nebūtų sudėtinga susitikti su draugais,
10.9 rodykite jiems dalykus, net jie jie sako: „Na, mama…“
10.10 galite palikti juos ramybėje kelias valandas – jų smegenys niekada nenustoja augti.

Kartu su jais kurkite tokius santykius, kokius norite turėti.

Jei visgi norite turėti kokį nors pasiekimų sąrašą, tada tiesiog pritvirtinkite šį ant šaldytuvo durų ir leiskite vaikui pasirinkti, ką su juo daryti, jo paties pasirinktu metu. Viskas, kas surašyta sąraše, bus įvaldyta – bet nebūtinai iki penkerių metų amžiaus.

Beje, gerai, kad ne viskas bus įveikta iki penkerių metų, nes geri auklėtojai darželiuose žino, kaip elgtis su įvairių įgūdžių lygmenų vaikais. Atveskite į darželį savimi pasitikinčius ir mąstančius vaikus, su kuriais bus smagu.

P.S. Dėl sąrašų. Aukščiau pateiktas mano sukurtas sąraše nurodyti svarbiausi ugdymo tikslai. Tikiuosi, pastebėjote, kad daugumą jų ugdomės visą gyvenimą.

Apie autorių:

9_1

Rick Ackerly yra pripažintas švietimo srities specialistas ir kalbėtojas, daugiau nei keturis dešimtmečius dirbęs įvairiose švietimo įstaigose.
Švietimo srities magistro laipsnį jis įgijo Harvardo universitete. Rick savo laiką skiria klestinčių besimokančiųjų bendruomenių kūrimui. Jis yra buvęs keturių nepriklausomų mokyklų direktoriumi ir daug metų buvo mokytojų, mokyklų vadovų ir tėvų patarėjas ir konsultantas.

Jo straipsniai apie švietimą ir įvairovę buvo skelbti leidiniuose „The Independent School“, „Multicultural Education“, „Education Week“, „The New York Times“.

Rick tinklaraštį rasite paspaudę šią nuorodą: www.rickackerly.com. Rick Ackerly yra knygos „The Genius in Children: Bringing out the Best in Your Child“ (Vaikų genialumas – atraskite geriausia, ką turi jūsų vaikas) autorius.

Vertė Jolanta AUGUSTAITĖ

ŠALTINIAI:
Išversta pagal Rick ACKERLY straipsnį: http://geniusinchildren.org/2013/03/13/kindergarten-readiness-2/ (prieiga 2015-08-28)

Informacijos šaltinis:

logo_lt

Susijusios naujienos

Palikti komentarą

Palikti komentarą

Jūsų el. pašto adresas nebus skelbiamas.