Nėra knygų, pasakojančių vaikams apie pasaulinę naujojo koronaviruso (COVID-19) pandemiją, rašo „The Guardian“. Vietoje jų portalas dalijasi trijų ekspertų patarimais, padedančiais informuoti vaikus apie koronavirusą.
Ar yra tinkamas laikas pasakoti vaikams apie koronavirusą?
„Kai tik jūsų vaikui iškils klausimas arba jis pastebės, kad kažkas pasikeitė, jūs privalėsite būti pasirengę su jais šnekėtis.
Pokalbis su penkiamečiu vaiku ir penkiolikmečiu paaugliu skiriasi: jaunesnieji gyvena magiškame pasaulyje, jiems kai kurie dalykai vis dar realūs – toks požiūris vyresniems negalioja.
Taigi penkiamečiams virusas yra siaubingas dalykas, vaikai, apie jį išgirdę, negali mąstyti logiškai. Jūsų atsakymai turėtų būti trumpi: mažyliai labiau reaguos į jūsų jausmus nei į sakinio turinį. „Esu tikra, kad pastebėjai, jog šiek tiek pasikeitė mūsų gyvenimas. Gal norėtum ko nors paklausti?“, – retkarčiais šį trumpą bei atvirą klausimą galite drąsiai užduoti savo vaikui: jie siekia ne informacijos, o atsakymų“, – sako Madeline Lavine, praktikuojanti vaikų psichologė.
Ką daryti, kai vaikas sunerimsta dėl savo paties mirtingumo ar tėvų, senelių sveikatos?
„Vaikai turi išskirtinį kiekį dalinės informacijos. Jie neskiria paprastų dalykų: dauguma sergančių neturi koronaviruso sukeltos infekcijos, dauguma šią infekciją turinčių – nemirs. Turite puikią galimybę išmokyti vyresnius vaikus klausytis naujienų, paaiškinti, kas yra žiniasklaida ir kaip atsirinkti patikimus šaltinius.
Galite jiems pasakyti, kad „mes esame susidūrę su panašiomis problemomis, visi labai stengiasi sukurti kuo saugesnes sąlygas žmonėms.“
Vaikai galvoja, kad visi sergantys numirs dėl koronaviruso, tačiau daugelis sergančiųjų serga peršalimu ar gripu. Atsakymas – ne, mes visi nemirsime. Sulaukę 7–8 metų, vaikai jau gali pradėti suvokti tą skirtumą, nes atsiranda loginis mąstymas“, – patarimus apie bendravimą su vaikais dalija psichologė M. Lavine.
Jai antrina bendrojoje pediatrijoje specializuojantis Ashantis Woodsas: „Jei vaiką baugina koronaviruso pasekmės seneliams, tėvai turėtų būti atviri. Galima sakyti: „Žinai, didesnę grėsmę koronavirusas kelia ne jauniems, o seniems žmonėms, todėl…“, ir pridėti sveikos gyvensenos patarimą. Reikia paaiškinti, kad būtent dėl to mes plauname rankas, čiaudime į švarią nosinę, su seneliais matomės tik per „FaceTime“ programėlę.“
Kaip paaiškinti vaikui apie „socialinio atsiribojimo“ svarbą?
„Manau, kad aiškinimo pobūdis priklauso nuo vaiko amžiaus. Didžioji dalis 7–11 metų amžiaus vaikų pakankamai gerai mąsto logiškai. Turime pripažinti, kad šis laikotarpis yra sunkus, tačiau vaikai gali su draugais bendrauti per „FaceTime“ ar „Skype“ programėles. Tokio amžiaus vaikams yra svarbu jaustis naudingiems. Jiems koronavirusas nieko nereiškia, tad kalbėtis reikia apie mikrobus. Patvirtinkite, kad pandemija nėra amžina. Mūsų buvo paprašyta tris savaites rūpintis savimi ir savo kaimynais. Mes visi rūpinamės vieni kitais“, – M. Lavine.
Klinikinis psichologas Joshua Klapowas aiškina: „Pagrindinė idėja yra vengti ore ar ant paviršių esančių lašelių: kuo toliau vienas nuo kito esame, tuo mažesnė tikimybė, kad nusičiaudėjimas, kosulys ar net iškvėpimas perduos virusą iš vieno žmogaus kitam. Toks paaiškinimas suvokiamas bet kokiame amžiuje – su kuo mažiau žmonių bendrausi (ir kuo toliau nuo jų būsi), tuo mažesnė tikimybė, kad susirgsi, perduosi virusą. Mažesniems vaikams galime pagelbėti, suteikdami vaizdinį pavyzdį: realiai parodydami, kaip atrodo šešios pėdos (2 metrai), ir paveikslėlių, filmukų pagalba paaiškindami lašelių sąvoką.“
Kaip jaunesniems vaikams pabrėžti rankų plovimo svarbą, nesukeliant nerimo?
„Akcentuokite, ypač jaunesniems nei 12 metų vaikams, kad rankų plovimas nėra kažkas, ką darome tik dėl sparčiai plintančio viruso. P
rivalome plauti rankas kiekvieną dieną: po valgio, po kontakto su žmogumi, paviršiumi, po veido lietimo. Paaiškinkite jiems, kad tai žmonės daro kiekvieną dieną. Kai jie tai supras, informuokite, jog šiuo metu, norėdami išvengti viruso, turime itin dėmesingai plauti rankas. Normalizuodami šį elgesį, kuris tikrai yra normalios higienos dalis, mes suteikiame vaikams tam tikro žinojimo, kaip apsisaugoti, galią“, – pabrėžia psichologas J. Klapowas.
Kiek kitokį variantą siūlo Ashantis Woodsas: „Galite taikyti apdovanojimų sistemą. Tegul rankų plovimas tampa smagia veikla: nebūtina dainuoti „Su gimimo diena“, plovimo metu galite dainuoti „Baby Shark“, ar bet kokią kitą patinkančią dainą. Išeitis yra ir vaikams, nenorintiems plauti rankų 20 sekundžių ar niekaip nenustygstantiems vietoje, tai – rankų dezinfekcinis skystis.“
Kaip užtikrinti, kad vaikai nesužinotų klaidingos informacijos, tokios kaip prezidento Trumpo Covid-19 suteiktas „Kinų viruso“ pavadinimas? „Virusai neturi tautybių. Jaunesnio vaiko galite paklausti, kur jis tai išgirdo. Tai puiki galimybė ištaisyti dezinformaciją“, – ramina M. Lavine. Parengė Laura Tarandaitė
Informacijos šaltinis:
Palikti komentarą