Papildomas vaikų ugdymas, Patarimai/rekomendacijos, Psichologija, Vaikai/šeima

Dvi kojos, dvi rankos ir du smegenų pusrutuliai

Dauguma žmonių gyvena dažniausiai naudodamiesi vienu iš smegenų pusrutulių. Taip jau yra, kad vienas darbuojasi, o kitas tingiai snaudžia iki labai didelis reikalas susiimti ir pagalvoti prispiria. Mums atrodo, kad esame negabūs, neturime idėjų, nematome sprendimo, o iš tikro reikėtų kaltinti miegalę smegenų pusę.

Jei kalbėti labai paprastai ir suprantamai, tai veikla dešine kūno puse stimuliuoja kairįjį smegenų pusrutulį, veikla kaire kūno puse – dešinįjį. Gilinantis galima rasti įvairiausių niuansų ir plonybių, bet šįkart pakalbėkime apie smegenų pusrutulių „ABC“ ir vaikus.

Taigi:
– kairiojo smegenų pusrutulio veikla yra loginė – verbalinė;
– dešiniojo smegenų pusrutulio veikla yra vaizdinė – erdvinė.

Kartais aiškiai matome, kad žmogus logiškas, tikslus, konkretus – greičiausiai jo gyvenime dominuoja kairysis smegenų pusrutulis. O kartais priešingai, tenka sutikti menišką, lakios vaizduotės, kūrybišką asmenybę, kuri, regis, nesusivokia realiame pasaulyje – greičiausiai pastarojo gyvenime ryškiai dominuoja dešinysis smegenų pusrutulis.

Kai sutinkame kažką, kas yra kūrybiškas, bet kartu ir tvirtai abiem kojomis stovi ant žemės – reikalą turim su tuo, kas puikiai naudojasi abiem smegenų pusrutuliais. Tokie žmonės daug pasiekia, geba kurti ir iš to gyventi, moka būti logiški, bet kartu ir jautrūs bei pastabūs. Tokiems atsiveria visos galimybės, sakoma „pasaulis po kojomis“.

Klasikinis pavyzdys visapusiško žmogaus, puikiai besinaudojančio abiem smegenų pusrutuliais yra Leonardo Da Vinči. Jis vienas žymiausių visų laikų menininkų, pasižymėjęs ir loginiu mąstymu: matematikas, architektas, inžinierius, skraidančių mašinų, povandeninių laivų, hidraulikos ir ginklų išradėjas.

Sako, kad žmogaus sąmonė vienu metu gali priimti duomenis, siunčiamus tik iš vieno kurio smegenų pusrutulio. Keičiantis situacijoms, keičiasi dominuojantis pusrutulis. Taip pat sako, kad, pavyzdžiui muzikantai, vienu metu privalo naudotis iš karto abiem smegenų pusrutuliais (jie persijunginėja kosminiu greičiu): logiškai prisiminti natas, skaityti kūrinį, mechaniškai dirbti rankomis ir į visa tai įdėti jausmo, erdvės, energijos.

Tyrimai rodo, kad beveik visi ikimokyklinio amžiaus vaikai yra labai kūrybingi (dešinysis pusrutulis). Kadangi mokymo sistema kairiojo pusrutulio įgūdžius, tokius kaip matematika, loginis mąstymas ir kalba, vertina labiau už dailę ar vaizduotės panaudojimą, kūrybingumu pasižymi tik 10 proc. vaikų, sulaukusių 7 metų amžiaus. Deja, kūrybiškumą sugeba išsaugoti tik 2 proc. suaugusiųjų.

Todėl tėvams tenka svarbios užduotys:
1. Kuo labiau suaktyvinti ikimokyklinuko dešinįjį smegenų pusrutulį tam, kad jį vėliau būtų sunku „nusodinti“.
2. Stengtis, kad vienu metu ikimokyklinukui tektų naudotis abiem smegenų pusrutuliais, t.y. smegenys turėtų kuo greičiau persijunginėti: kairė-dešinė-kairė-dešinė-kairė-dešinė…

Mūsų smegenys, panašiai kaip raumenys, kuo aktyviau naudojamos, tuo labiau suaktyvinamos, pamaitinamos, tuo efektyviau, greičiau ir visaip kaip -iau dirba.

Kaip tėvams vykdyti aukščiau parašytas užduotis?

Visapusiškai ugdyti vaiko meniškumą – taip, bet šį kartą pagrindinis akcentas ne čia :)

Kuo dažniau situacijas suorganizuoti taip, kad vaikui tektų naudotis abiem rankomis ir kojomis: trepsėti, lygiai šokinėti, nešti, kelti, tiksliai lygiai pakelti ir laikyti.
– Pasistengti daiktus imti, nešti ir padėti abiem rankomis. Primėtyta žaislų? Vieną imam su kaire, kitą su dešine. Nešam, padedam į vietą vieną su kaire, kitą su dešine. Imti du mažus kamuoliukus po vieną į kiekvieną ranką ir mesti vieną su kaire, kitą su dešine. Kai kuriems vaikams net nepavyksta paėmimo ir metimo judesio su „kita“ ranka atlikti. Žinoma, viena pusė lengviau viską atliks, bet ir kita pusė turėtų būti bent kažkiek „gyvybinga“. Kuo labiau – tuo geriau. Stebint ir reguliuojant procesą pamatome, kad vaikas nori imti su viena ranka, perdėti į kitą, o tada kitą daiktą vėl paimti su ta pačia ranka, jam diskomfortas imti su „kita“ ranka.
– Spardyti kamuolį su abiem kojom. Spyris su viena, spyris su kita. Galima į vartus, o galima tiesiog per pievą lėkti. Spiria, pribėga, spiria su kita, vėl pribėga. Tėvams telieka bėgti šalia ir prižiūrėti kuri koja kada spiria.
– Lipti laiptais viena-kita-viena-kita koja. Šiuo klausimu mes kaip tik dabar dirbame su savo dvimete. Aiškiai matosi kaip jai nepatogu lipti kaire koja ir kiek „kita“ koja silpnesnė fiziškai. Tam, kad abu smegenų pusrutuliai turėtų galimybę veikti apylygiai, abi kūno pusės turėtų būti išsivystę fiziškai apylygiai.
– Mušti rankomis ar trepsėti kojomis taktą / ritmą. Mus mokykloje mokė ti-ti-taaa-ti-ti-taaa-taaa… Labai panašiai galime žaisti ir barbenti su vaiku. Parodyti kokį trumputį taktelį ir paprašyti atkartoti: trepsėti, ploti, mušti į stalą.
– Ką nors pakabinti ar priklijuoti prie sienos tokiame aukštyje, kad vaikas šoktelėjęs pasiektų. Žaidimas būtų pasiekti viena ranka, paskui kita. Taip siekiant viena koja atsispiria, kad pašokti, priešinga ranka labiau kyla į viršų. Žaidžiant šitą pratimą dirba ir abi kojos, ir abi rankos, ir abu smegenų pusrutuliai.
– Iš kambario į virtuvę gali eiti dideli meškinai ar drambliai. Einama didokais žingsniais. Vieną koją statai, kitą pakeli, sulenki ir truputį pastovi ant vienos kojos. Taip tarsi sulėtintai su išlaikymu, kad tektų pastovėti ant vienos kojos po to ant kitos…
– Valgant maistą ar užkandžius gabaliukais pažaisti žaidimą „Abi rankytės nori valgyti“. Gabaliuką imti su viena ranka, kitą su kita.
– Pažengę vaikai visai mielai išleidžia vieną rankytę pailsėti ir kambarį tvarko su viena, kuri ne tokia pavargusi. Kitą kartą ilsisi kita rankytė. Šiame žaidime ranką tinginę galima ištraukti iš rankovės ir lai ji būna kartu su pilvu.

Persistengti (ypatingai iš pradžių), nereikėtų. Tegu mažasis pripranta po truputį. Pripratę naudotis abiem savo pusėmis vaikai mielai priima pačius įvairiausius kairės-dešinės iššūkius.

Šios veiklos tikslas – užtikrinti vienodą abiejų vaiko kūno pusių raidą ir pajėgumą. Pradžioje minėjome, kad veikla dešine kūno puse stimuliuoja kairįjį smegenų pusrutulį, veikla kaire kūno puse – dešinįjį. Tačiau svarbu ne tik smegenų pusrutuliai. Teisingai ir vienodai besiformuojantis raumenynas užtikrina sveikatą, tiesią laikyseną. Tikėtis, kad vaikui bus visiškai tas pats kuria ranka valgyti, segtis sagas ar žaisti neverta, bet tikrai verta pasistengti padaryti viską, kad „kita“ vaiko pusė būtų kuo pajėgesnė ir gyvybingesnė.

Mylėti ir naudoti visas savo puses linkime!

Informacijos šaltinis: http://jievaikai.lt/

Susijusios naujienos

Palikti komentarą

Palikti komentarą

Jūsų el. pašto adresas nebus skelbiamas.