Patarimai/rekomendacijos, Psichologija, Vaikai/šeima

Pokalbiai su vaikais apie saugumą – nelaukiant nelaimių

Šiomis dienomis viešoje erdvėje – per radiją, televiziją, socialiniuose tinkluose – buvo daug kalbama apie dingusią mergaitę ir jos paieškas.

Žinios apie dingusį vaiką sukėlė įvairių jausmų tiek suaugusiesiems, tiek vaikams. Kaip mums visiems reikėtų elgtis tokioje situacijoje, kaip kalbėtis su vaikais?

Kaip išsklaidyti jų baimes ir kaip į jas reaguoti? Ir kiek tėvai turi būti atviri, kalbėdami su savo atžalomis apie joms gresiančius pavojus?

Į šiuos klausimus atsakyti, pasidalinti savo įžvalgomis „Pajūrio naujienos“ paprašė Kretingos rajono švietimo centro Pedagoginės psichologinės pagalbos skyriaus psichologės Vikos Gridiajevos.

Ji pripažino, kad, visai Lietuvai laukiant žinių apie dingusią mergaitę, šią vaiko pagrobimo istoriją suaugusieji išgyveno asmeniškai, tapatindamiesi su jos tėvais: ką jiems tenka išgyventi, jaudinosi, kad nieko panašaus nenutiktų jų vaikams ar anūkams, nepaisant to, kiek jiems metų.

„O vaikai – ypač pradinukai – tapatinosi su pačia mergaite. Per šias kelias dienas ir per konsultacijas, ir klasės valandėles teko išgirsti, kaip vaikams baisu eiti namo, kad baugu vyriškos lyties atstovų gatvėse, neramu dėl pravažiuojančių automobilių, vaikai diskutavo apie tai, kokios spalvos mašinos pavojingiausios ir tarpusavyje dalinosi perskaityta / išgirsta / sugalvota informacija, taip dar labiau kurstydami jausmus vienas kitam“, – pastarųjų dienų patirtis perteikė V. Gridiajeva, kurios pastebėjimu, tam tikras nerimo lygis mus ir mūsų vaikus įgalina mobilizuotis, dar kartą apsvarstyti pavojingas socialines situacijas, prisiminti, ką daryti vienu ar kitu atveju. Kita vertus, išsigandę suaugusieji gali dar labiau išgąsdinti savo vaikus ir turėti ilgalaikių pasekmių.

– Tad ar reikia su vaiku apskritai apie tai kalbėtis? Ypač – tuo atveju, jeigu vaikas nieko neklausinėja, bet matyti, kad jis girdi, kas vyksta, ir pastebimai dėl to jaudinasi, išgyvena. Koks tai turėtų būti pokalbis – informacinio pobūdžio ar skirtas nusiraminimui? – „Pajūrio naujienos“ paklausė psichologės.

– Kalbėtis su vaiku reikia visada. Mes apie pokalbius saugumo temomis dažnai pagalvojame tik po to, kai nutinka nelaimės – apie jas išgirstame viešojoje erdvėje ar netolimoje aplinkoje.

Labai noriu priminti: kalbėtis su vaikais apie saugumą yra mūsų, tėvų, atsakomybė, žinoma, dozuojant informaciją atsižvelgus į vaiko amžių ir gebėjimą suprasti aptariamus dalykus.

Noriu akcentuoti, ko tėvai neturėtų daryti.

Visų pirma, – nelyginti ir netapatinti. Mūsų smegenys taip surėdytos, kad ir patys lyginamės vieni su kitais, ir lyginame vaikus. Bet aš mėgstu sakyti, kad lyginti galime tik drabužius, o ne žmones.

Tad kalbėdami su savo vaikais nesakykime „Tau irgi taip bus, jeigu šlaistysiesi gatvėmis / neklausysi mamos“ ir pan. Stenkimės vengti tapatinimo su lytimi, amžiumi ir panašiai.

Antra, – nehiperbolizuokime. Siūlau kalbėtis su vaikais jau nugaravus emocijoms. Negąsdinkime savo vaikų sakydami: „Tokių pagrobėjų pilna ne tik Kaune, jų yra visur“, „šitą mergaitę rado, o kiek neranda“, „pasaulis pavojingas“ ir t. t. Atsakydami į jiems rūpimus klausimus galvokite, kokią emociją parodote patys.

Taip pat nepulkime drastiškai keisti vaikų ar savo rutinos. Žinau šeimų, kurios per šias dienas suskubo pirkti vaikams telefonus, laikrodukus, nebeleido savarankiškai eiti namo iš mokyklų ir pan.

Drastiški rutinos pokyčiai vaikams vienareikšmiškai siesis su jausmu „nebesaugu ir man“.

Nekalbėkite vaikams girdint tų dalykų, kurie būtų skirti tik suaugusiųjų ausims. Natūralu, kad visuomenė širsta, smerkia asmenis už jų nusikaltimus. Tačiau vaikai tikrai negali būti liudytojai tokių pasisakymų, kaip „geriau pagrobėją būtų nušovę“; „galėčiau pats jį nudobti“ ir pan.

Mūsų visuomenėje gajus yra įdomus sociologinis fenomenas – dėl visko, kas nutinka mūsų šalyje, apkaltinti sistemą / įstaigas / politikus. Tad venkime kaltinti, venkime smerkti. Taip pat – nekurkime prielaidų.

Natūralu, kad žmonės kelia klausimą „kodėl?“ Žinoma, kad visa Lietuva laukia, kol paaiškės, kas iš tiesų atsitiko mergaitei, kodėl būtent ją pagrobė, ką jai teko patirti ir panašiai.

Būkime atsargūs girdint vaikams kelti savo prielaidas: kerštas, seksualinis priekabiavimas ar dar kas nors. Vaikų fantazija laki: jie, išgirdę puse ausies, prideda savo suvokimą ir toliau skleidžia tarpusavyje informaciją, kuri gali labai stipriai paveikti jautrius vaikus.

Dar vienas patarimas – neperdozuoti informacijos. Jei patys sekate visas žinias, antraštes ir namuose nuolat dalinatės atnaujintomis žiniomis, nuo šio informacijos srauto bent jau apsaugokite savo vaikus.

Vyresni, kurie jau patys turi socialinius tinklus, greičiausiai bus užlieti šia informacija, tad svarbu pasinaudoti galimybe pasikalbėti apie dezinformaciją ir jos raišką, kaip atsirinkti faktus nuo nuomonių.

– Kaip išsklaidyti vaikų baimes dėl viešojoje erdvėje pasitaikančios bauginančios informacijos ar komentarų. Kokius saugumo aspektus vaikams reikėtų priminti?

– Su vaikais reikėtų kalbėtis ir modeliuoti įvairias situacijas. Tai, kas mums, suaugusiesiems, yra savaime suprantama, vaikams būna aukštoji matematika.

Dažnai tenka girdėti „mano vaikas žino, kad negalima šnekėti su nepažįstamaisiais“, bet per klasės valandėles aptariant įvairias situacijas, dažnai pastebime, kad, jeigu nepažįstamajam reikėtų pagalbos, arba nepažįstamasis būtų su vaiku, arba tai būtų moteris, vaikai pradeda abejoti šiuo teiginiu.

Tad turime modeliuoti situacijas ir vaikų klausti: „o ką tu darytum, jeigu…“.

Kertiniai momentai būtų: a) privažiavo automobilis – eiti kuo toliau. Net jei klausia „kaip nuvykti…?“; b) Su nepažįstamais asmenimis – nekalbėti. Modeliuoti, ką atsakyti, kai klausia vardo, kai pasakoja apie savo augintinį ir panašiai. Mokyti trumpo atsakymo „Nebendrausiu“.

Susijusios naujienos

Palikti komentarą

Palikti komentarą

Jūsų el. pašto adresas nebus skelbiamas.